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A study of organizing models of store visiting and in-store purchasing behavior.

Research Project

Project/Area Number 15K03722
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Sato Eisaku  千葉大学, 大学院社会科学研究院, 教授 (10366940)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords購買行動モデル / 来店間隔モデル / カテゴリ購買生起モデル / 品揃え / 商学 / カテゴリー購買生起モデル / 品揃え変更の影響 / 品揃え操作の影響
Outline of Final Research Achievements

This study was conducted in order to enhance models of store visiting and in-store purchasing behavior that are relatively sparse and improve understanding of the purchase behavior process. Specifically, a store visiting model and a purchase incidence model were enhanced so that the consumer’s heterogeneity can be considered in those models. Additionally, an integrated purchase behavior model that incorporates variables relating to in-store assortment changes were proposed through this study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において提案し実証研究を行った一連の購買行動モデルである,来店間隔モデル,カテゴリ購買生起モデル,ならびにそれらの統合モデルは,小売店の施策が来店行動や店舗内購買行動などの消費者の購買行動プロセスの異なる段階に対して与える影響を評価可能とするものとなっている。またさらにそのような影響の消費者間異質性も考慮可能となっている。本件研究の成果を利用することで,来店行動や店舗内購買行動に対する品揃え施策の影響の分析が可能となり,消費者間異質性を考慮した店舗施策立案に応用することが可能である。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 品揃え変更がカテゴリー購買生起に及ぼす影響の顧客間異質性2019

    • Author(s)
      佐藤栄作
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 印刷中

    • NAID

      40021916894

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 品揃え操作の影響の時間的変化に関する研究2018

    • Author(s)
      佐藤栄作
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 印刷中

    • NAID

      40021568432

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実務における品揃え操作影響評価のための購買行動モデルの拡張と実証分析2016

    • Author(s)
      佐藤栄作、里村卓也、野際大介、中村博、守口剛
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 48 Pages: 52-73

    • NAID

      40021002024

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 品揃え操作とカテゴリー購買 ― カテゴリー同時購買モデルを用いた品揃え変更の交差効果の研究 ―2018

    • Author(s)
      佐藤栄作
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 品揃え操作とカテゴリー購買行動2018

    • Author(s)
      佐藤栄作
    • Organizer
      南山大学消費者行動ワ-クショップ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 品揃え操作の影響を考慮した購買行動モデルの研究2017

    • Author(s)
      佐藤栄作
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 品揃え操作の影響を考慮したカテゴリー購買行動モデルの研究2017

    • Author(s)
      佐藤栄作
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 品揃え変化が消費者の購買行動に与える影響2016

    • Author(s)
      佐藤栄作、里村卓也、野際大介、中村博、守口剛
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 第99回研究大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 品揃え変化が消費者の購買行動に与える影響2016

    • Author(s)
      佐藤栄作 他4名
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report

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Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

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