• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

the Impact of the Panama Canal Expansion on Global Trade and Logistics

Research Project

Project/Area Number 15K03726
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Hoshino Hiroshi  九州大学, 経済学研究院, 教授 (60273752)

Research Collaborator Bazan Oscar  Planning and Business Development en Canal de Panamá, Executive Vice President
Barnett Ruben  パナマ日本大使館, 経済担当
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsパナマ運河 / 国際物流 / サプライチェーン・マネジメント / ハブアンドスポークシステム / サプライ・チェーン / 貿易 / 国際物流の変化 / 国際トレード / 輸送システムの変革 / ハブ・アンド・スポークシステム / ロジスティクス / ハブ&スポーク / インフラストラクチャー / 中南米貿易 / 港湾開発 / 貿易促進 / ハブ・アンド・スポーク
Outline of Final Research Achievements

The main focus of my research is the impact of the Panama Canal Expansion on Global Trade and Logistics.
Since expansion of the Panama Canal was completed in June 26, 2016, larger merchant ships with three times capacity of conventional Panamax size containership, and others such as LNG carriers which have never passed the canal due to size limitation, are now able to go through the canal.
Through various hearings to stakeholders in Panama and outside, expansion of the canal along with enlargement of logistics infrastructure such as container ports, RO-RO terminal, LNG terminal and TPP Agreement would encourage the growth of trade between Latin American countries and other regions in a long run.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1914年の開通以来、パナマ運河はスエズ運河と共に、アジアと北米・中南米東岸、欧州と北米・中南米西岸を結ぶ国際物流の大動脈であった。一方で、パナマックスサイズと呼ばれるパナマ運河を通行できる最大船型は、船舶の大きさと輸送量において大きな制約となっており、規模の経済性に問題があった。今回の拡張工事は、その点で大きな意味を持っており、さらにパナマを拠点とするハブアンドスポークシステムが構築されることで、域外との貿易促進に貢献することになる。
パナマ運河の拡張について、拡張効果の経済的な影響についての先行研究がないことと、貿易の可能性を実業界に訴求することから、学術的にも実務的な提言にもなっている。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] パナマ運河拡張から1年 -国際物流と国際トレードへの影響-2017

    • Author(s)
      星野裕志
    • Journal Title

      海運

      Volume: 1077

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] パナマ運河拡張の影響  -パナマを中心とする新たな国際物流-2016

    • Author(s)
      星野 裕志
    • Journal Title

      日本海運経済学会『海運経済研究 第50号

      Volume: 50 Pages: 51-60

    • NAID

      40021023321

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] パナマ運河拡張の影響 -運河利用の促進要因と制約要因-2016

    • Author(s)
      星野 裕志
    • Journal Title

      日本船舶海洋工学会誌『KANRIN』

      Volume: 67 Pages: 19-24

    • NAID

      130007665109

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] LNG輸送が日本の海運企業に与えた影響-多国籍企業化の促進ー2015

    • Author(s)
      星野裕志
    • Journal Title

      海運経済研究

      Volume: 49 Pages: 1-12

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] New Trend of Maritime Service -Expansion of Panama Canal-2018

    • Author(s)
      星野裕志
    • Organizer
      THE 10TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON LOGISTICS & TRANSPORT 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 貿易振興に向けたインフラストラクチャーの整備2018

    • Author(s)
      星野裕志
    • Organizer
      沖縄県貿易協会セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] パナマ運河拡張による中南米貿易への影響-拡張工事から2年の変化-2018

    • Author(s)
      星野裕志
    • Organizer
      国際ビジネス研究学会 第25回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] パナマ運河拡張による中南米貿易の変化 -直接投資と貿易2017

    • Author(s)
      星野裕志
    • Organizer
      第24回国際ビジネス研究学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 産業集積による競争と競合2017

    • Author(s)
      星野裕志
    • Organizer
      日本海運経済学会第51回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] パナマ運河拡張の影響ーパナマを中心とする国際物流2016

    • Author(s)
      星野 裕志
    • Organizer
      日本海運経済学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 最近の国際物流の変化―パナマ運河拡張工事の影響を中心に―2016

    • Author(s)
      星野 裕志
    • Organizer
      第20回海事立国フォーラム in 北九州 2016
    • Place of Presentation
      リーガロイヤルホテル小倉(福岡県北九州市)
    • Year and Date
      2016-10-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] LNG輸送が日本の海運企業に与えた影響-多国籍企業化の促進ー2015

    • Author(s)
      星野裕志
    • Organizer
      日本海運経済学会年次大会
    • Place of Presentation
      日本大学経済学部、東京都千代田区
    • Year and Date
      2015-10-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] パナマ運河拡張による貿易及び国際物流への影響2015

    • Author(s)
      星野裕志
    • Organizer
      日本海運経済学会関西部会
    • Place of Presentation
      神戸大学、兵庫県神戸市
    • Year and Date
      2015-04-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi