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International research of social media as a global brand community

Research Project

Project/Area Number 15K03728
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Mizukoshi Kosuke  首都大学東京, 経営学研究科, 教授 (60404951)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsブランドコミュニティ / ソーシャルメディア / マーケティング / ソーシャルメディア ・マーケティング / デジタル・マーケティング / インタラクティヴィティ
Outline of Final Research Achievements

The research focused on social media and conducted international research from the global brand community perspective. Previous brand community studies have considered activities to maintain these communities. As results of the analysis, social engagement is also occurring in social media, and differentiation and stratification are seen instead of a single community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、第一にソーシャルメディアという新しいメディアにおいてもブランドコミュニティ研究の知見を応用することができることを示した。第二に、ソーシャルメディア上のブランドコミュニティにおいても、旧来と同様のコミュニティの維持活動が生じることを示すとともに、こうした活動が単一のグローバルコミュニティの形成を困難にすることも示した。
このことは、実務的にも、ソーシャルメディア活用の方針を提示するとともに、戦略的なコミュニティ維持活動の具体的な方策を提示する。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ソーシャルメディアの活用がブランド・パーソナリティとブランド・アカウント・パーソナリティに与える影響2019

    • Author(s)
      水越康介
    • Journal Title

      経済経営研究

      Volume: 1 Pages: 1-16

    • NAID

      120006723815

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 井村屋株式会社のTwitterアカウント運用2017

    • Author(s)
      水越康介・麻里久
    • Journal Title

      首都大学東京 大学院社会科学研究科 経営学専攻 Research Paper Series

      Volume: 188 Pages: 1-9

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  • [Journal Article] 株式会社キングジムにおけるTwitterアカウントの運営2017

    • Author(s)
      麻里久・水越康介
    • Journal Title

      首都大学東京 大学院社会科学研究科 経営学専攻 Research Paper Series

      Volume: 187 Pages: 1-9

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  • [Journal Article] シャープ株式会社におけるTwitterアカウントの運用2017

    • Author(s)
      水越康介・麻里久
    • Journal Title

      首都大学東京 大学院社会科学研究科 経営学専攻 Research Paper Series

      Volume: 182 Pages: 1-9

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  • [Journal Article] AIを活用したユーザーとニーズの探索プロセスにおける「結果」と「理由」に係る一考察 Amazon.comとGoogleをもとに2016

    • Author(s)
      依田祐一・水越康介・本篠晴一郎
    • Journal Title

      立命館経営学

      Volume: 55(3) Pages: 105-127

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    • Open Access
  • [Journal Article] 日本市場における企業のフェイスブック利用についての考察 ヴィヴィッドネスとインタラクティヴィティ2015

    • Author(s)
      水越康介
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: vol.283(Oct./Nov.) Pages: 10-17

    • NAID

      40020613902

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  • [Presentation] 企業アカウント間のインタラクションとマーケティング効果2017

    • Author(s)
      水越康介・麻里久
    • Organizer
      マーケティング学会
    • Related Report
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  • [Presentation] Why are they Paying for Emoticons?: The Emergence of the Emoticon Market in Japan2015

    • Author(s)
      Mizukoshi Kosuke, and Detlev Zweick
    • Organizer
      The 40th Annual Macromarketing Conference
    • Place of Presentation
      Chicago, US
    • Year and Date
      2015-06-27
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    • Int'l Joint Research
  • [Book] ソーシャルメディア・マーケティング2018

    • Author(s)
      水越 康介
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      日本経済新聞社
    • ISBN
      4532113911
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

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