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Brand Relationship Strategies and Consumer Responses

Research Project

Project/Area Number 15K03731
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Kubota Yukihiko  青山学院大学, 経営学部, 教授 (10340184)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsブランド / リレーションシップ / 自己 / 愛着 / プロパティー / パートナーシップ / 関係性 / マーケティング
Outline of Final Research Achievements

In this project, we conducted activities to clarify how does companies brand relationship strategy affect consumers. Specifically, by clarifying what kind of brand experience consumers will have to feel the psychological connection between their self and the brand, we aimed to establish a framework that is the basis of the brand-relationship strategy.
By combining literature research, interviews, surveys, we published three papers titled “The Property-Partner Model of Brand Relationships”, “Self-Brand Connections”, and “Some Aspects of Self-Brand Connections”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、マーケティング領域において研究者ならびに実務家に高い関心を抱かれているブランド・リレーションシップについて取り組んだものである。ブランド・リレーションシップ研究は2010年以降、数多く見られるようになったが、本研究のようにマーケティング戦略の基盤となることを目指して行われたものは少ない。また日本ではブランド・リレーションシップ研究そのものが少ない。このような現状と照らし合わせると、本研究は学術的にも実務的に貴重なものだと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 自己とブランドの結びつきの諸側面2019

    • Author(s)
      久保田進彦
    • Journal Title

      青山経営論集

      Volume: 53(4) Pages: 1-52

    • NAID

      120006649864

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] The property-partner model of brand relationships2017

    • Author(s)
      久保田進彦
    • Journal Title

      Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 20 Issue: 2 Pages: 17-35

    • DOI

      10.5844/jsmd.20.2_17

    • NAID

      130006003973

    • ISSN
      1345-9015, 2186-0939
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] リコーイメージング:高級コンパクトカメラ「GR」のブランドコミュニケーション2016

    • Author(s)
      久保田進彦・大竹光寿
    • Journal Title

      一橋ビジネスレビュー

      Volume: 63(4) Pages: 152-165

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ブランド・リレーションシップの形成要素の把握2016

    • Author(s)
      久保田進彦
    • Organizer
      日本商業学会第66回全国研究大会
    • Place of Presentation
      千葉商科大学(千葉県市川市国府台1-3-1)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Are Premium Services Attractive in an Empty Room?: Customers Who Desire Quality vs. Customers Who Desire Superiority2016

    • Author(s)
      Yukihiko KUBOTA and Takanori OSAKI
    • Organizer
      2016 Summer AMA Conference
    • Place of Presentation
      Atlanta, Georgia(米国)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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