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International Comparative Study on Creative Management of Client Side

Research Project

Project/Area Number 15K03733
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionTama Art University

Principal Investigator

SATO Tatsuro  多摩美術大学, 美術学部, 教授 (50611258)

Research Collaborator FUJII Makoto  多摩美術大学, 美術学部, 非常勤講師
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsクリエイティブ・マネジメント / 広告クリエイティブ / デジタルシフト / ソーシャルシフト / クライアント / エージェンシー・リレーションシップ / 統合型マーケティング / コアコンテンツ / 広告主側 / 日米欧比較 / カンヌライオンズ / コアアイディア / デジタルメディアの台頭 / ソーシャルメディアの台頭 / マスメディアの凋落 / 広告主側のマネジメント / 広告クリエイティブの変化 / 広告主側の日欧米比較
Outline of Final Research Achievements

The study shows us the difference between Western style of Creative Management and Japanese style of that from client side.We interviewed 11 managers from Western clients and did a survey by questionnaire for Japanese clients.
For example, in Japan,"Agency Driven Integration"is common,but in US and Europe,"Client Driven Integration" is more popular.
These knowledge can be hints for Japanese clients in terms of Creative Management.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 欧米における「広告主側クリエイティブ・マネジメント」その現状と変化について~“日本の現状との比較”の視点から~2018

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Journal Title

      多摩美術大学研究紀要(2017)

      Volume: 第32号 Pages: 121-131

    • NAID

      40021577034

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 統合型マーケティングは「コアアイディア先行型インテグレーション」へ2018

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Journal Title

      日経広告研究所報(298号)

      Volume: 第52巻2号 Pages: 46-53

    • NAID

      40021538677

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 【カンヌライオンズ2017報告】 話題作を見る3つの視点は、 「起点創造クリエーティブ」 「データ体感クリエーティブ」、 そして、「ソーシャルグッドの逆襲」だ。2017

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Journal Title

      広研レポートOnline (日経広告研究所)

      Volume: オンラインのため巻は無し

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ”アドバタイザー3.0”の現状を探る2016

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 287号 Pages: 16-27

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] クライアント3.0 ~カ ンヌでCMO達が語ったこと~2016

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Journal Title

      ブレーン9月号

      Volume: VOL.674 Pages: 62-62

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 佐藤達郎多摩美術大教授の見た“カンヌライオンズ2016”2016

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Journal Title

      広研レポートOnline

      Volume: -

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ”アドバタイザー3.0時代” ~グローバルカンファレンスから見えてくるアドバタイザーの変化~2016

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Journal Title

      月刊JAA9月号

      Volume: Vol.60/No.719 Pages: 8-15

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      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「アドバタイザー3.0」の現状を探る2016

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 287 Pages: 0-0

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  • [Journal Article] クライアント3.0へ@カンヌ2015

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Journal Title

      Advertimes(アドタイ)

      Volume: 0 Pages: 0-0

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  • [Journal Article] 世界のCMOは今、何を考えているか2015

    • Author(s)
      佐藤達郎
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      Volume: 0 Pages: 0-0

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  • [Journal Article] CMOたちが語った、ブランドの目的とつくり方2015

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      佐藤達郎
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      Volume: 0 Pages: 0-0

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  • [Presentation] 広告主側におけるクリエイティブ・マネジメント~デジタルシフト&ソーシャルシフトを背景として~2017

    • Author(s)
      佐藤達郎・藤居誠
    • Organizer
      日本広告学会
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  • [Presentation] 「広告と広報の融合」の現在~カンヌライオンズ2017受賞作を中心に~2017

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Organizer
      日本広報学会
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  • [Presentation] カンヌライオンズ2016で、世界は何に注目し、何が語られたか? ~マーケティングPRの視点から~2016

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Organizer
      日本広報学会第22回研究発表全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-10-29
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  • [Presentation] 広告主側におけるクリエイティブ・マネジメントの国際比較研究(中間報告)2016

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Organizer
      日本広告学会関西部会2015学会年度第3回関西部会
    • Place of Presentation
      近畿大学(大阪府・東大阪市)
    • Year and Date
      2016-05-28
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  • [Presentation] 広告主側におけるクリエイティブ・マネジメントの国際比較研究(中間報告)2016

    • Author(s)
      佐藤達郎
    • Organizer
      日本広告学会関西部会
    • Place of Presentation
      近畿大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

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