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An analysis of inter-type competition of retail format over Food Desert markets

Research Project

Project/Area Number 15K03738
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionHosei University (2016-2018)
Nihon University (2015)

Principal Investigator

Yokoyama Narimasa  法政大学, 経営学部, 教授 (70461126)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柳 到亨  和歌山大学, 経済学部, 教授 (00437451)
金 雲鎬  日本大学, 商学部, 准教授 (10410383)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords業態間競争 / 顧客満足 / 小商圏 / 小売業態 / 競争 / フードデザート
Outline of Final Research Achievements

The significance of this study was to explore the interaction between players that includes consumers. We focused on the customer satisfaction as a consequence of competition between retailers in a small business area. Quantitative analysis of factors affecting customer satisfaction was conducted and some important factors affecting customer satisfaction were identified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、小売業態が生成するプロセスにおいて新規・既存業態がどのように競争し、どのような顧客価値を生み出したのかを明らかにした点である。小売業態の生成については、既存研究ではいくつかの有力な説明がなされているが、その多くは事業者側にのみ焦点を当てている。その中で、顧客である消費者側の行動や認識も含めて業態の生成を議論する研究も生まれてきており、本研究はその延長線上に位置づけられる。具体的には、事業者間の相互作用とその帰結としての顧客満足に焦点を当てたことが本研究の貢献と言える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] An Empirical Study of Individual Acquiring Ability of Retail Store Employees With Multilevel Analysis2018

    • Author(s)
      横山 斉理、尾形 真実哉
    • Journal Title

      Organizational Science

      Volume: 51 Issue: 3 Pages: 69-86

    • DOI

      10.11207/soshikikagaku.51.3_69

    • NAID

      130007397696

    • ISSN
      0286-9713, 2187-932X
    • Year and Date
      2018-03-20
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小売商業の事業継承と財に関する実証研究2018

    • Author(s)
      柳 到亨
    • Journal Title

      経済理論(和歌山大学)

      Volume: 391 Pages: 27-41

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] マルチレベル分析を用いた店頭従業員の能力獲得に関する実証研究2018

    • Author(s)
      横山斉理・尾形真実哉
    • Journal Title

      組織科学

      Volume: 53(3)

    • NAID

      130007397696

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] An Empirical Study of the Relationship between Retail Mix and Customer Satisfaction by Using fsQCA2017

    • Author(s)
      横山 斉理
    • Journal Title

      Organizational Science

      Volume: 51 Issue: 2 Pages: 14-27

    • DOI

      10.11207/soshikikagaku.51.2_14

    • NAID

      130006589039

    • ISSN
      0286-9713, 2187-932X
    • Year and Date
      2017-12-20
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 市場志向が小売店頭従業員の行動に与える影響―知識創造モデルに基づく実証分析―2016

    • Author(s)
      横山斉理
    • Journal Title

      商学研究

      Volume: 32 Pages: 25-43

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 流通・マーケティング研究領域におけるfsQCAの活用例2018

    • Author(s)
      横山斉理
    • Organizer
      日本商業学会「マーケティング夏の学校」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 経営現象の因果関係を探る新たな方法論:fsQCA―fsQCA(質的比較分析)を用いたスーパーの顧客満足の規定要因の研究―2018

    • Author(s)
      横山斉理
    • Organizer
      日本マーケティング学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 流通・マーケティング研究におけるQCAの適用可能性2016

    • Author(s)
      横山斉理
    • Organizer
      日本商業学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学(東京都港区)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 流通・マーケティング研究における質的比較分析(QCA)の適用可能性について2016

    • Author(s)
      横山斉理
    • Organizer
      経営学会研究会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2016-07-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 食品スーパーにおける顧客満足の規定要因:MRAとfsQCAを用いた検討2016

    • Author(s)
      横山斉理
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 店頭従業員の能力獲得に関する研究~外部要因を考慮したマルチレベル・アプローチ~2016

    • Author(s)
      横山斉理・尾形真実哉
    • Organizer
      サービス学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2016-03-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 小売構造ダイナミクス2019

    • Author(s)
      横山 斉理
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641165441
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 1からのデジタル・マーケティング2019

    • Author(s)
      西川 英彦、澁谷 覚
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502289910
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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