• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the influence of service learning at high schools with educational difficulties

Research Project

Project/Area Number 15K03892
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

OTSUKA Takao  佛教大学, 社会学部, 准教授 (20351306)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 古川 秀夫  龍谷大学, 国際学部, 教授 (10209166)
富川 拓  聖泉大学, 人間学部, 准教授 (70369627)
山田 一隆  岡山大学, 地域総合研究センター, 准教授 (80460723)
Research Collaborator SIBATA Kazuko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsサービス・ラーニング / 教育困難校 / 学び / 生徒 / 教師 / 地域社会 / 連携 / 調査 / 奉仕活動 / 必修科目 / 受け入れ団体 / 学習効果 / 生徒の学び / 教員の変化 / 地域社会の変化 / 開かれた学校 / 地域社会の変容 / 学校と地域社会の連携
Outline of Final Research Achievements

As for the influence of the subject "service" in the education difficult school, we report as follows.
① Students taking the subject "Service" improved self-affirmation by working with organizations that accept students in local communities.② Teachers teaching "service" increased awareness of the importance of cooperating with schools and local communities.③ Organizations that accept students in local communities increased their awareness of supporting schools by engaging in school education.④ From this result, we considered that collaboration between school and community by subject "service" has high educational effect.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(13)-教科「奉仕」がエンカレッジスクール等の生徒に与える影響-2017

    • Author(s)
      富川拓・大束貢生
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 41 Pages: 56-60

    • NAID

      40021589784

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(10)-高校時代のボランティア活動経験類型からみた大学生の態度や行動-2017

    • Author(s)
      山田一隆・富川拓・大束貢生
    • Journal Title

      龍谷大学国際社会文化研究所紀要

      Volume: 19 Pages: 189-206

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(9)-活動選択型の奉仕体験活動が及ぼす影響-2017

    • Author(s)
      富川拓・大束貢生・古川秀夫
    • Journal Title

      龍谷大学国際社会文化研究所紀要

      Volume: 19 Pages: 179-188

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(8)-部活動連携型奉仕体験活動による態度の行動の変化について-2017

    • Author(s)
      大束貢生・古川秀夫・柴田和子・山田一隆
    • Journal Title

      龍谷大学国際社会文化研究所紀要

      Volume: 19 Pages: 167-187

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(12)-東日本大震災におけるボランティア活動経験者の意識や態度『大学生のボランティア活動に関する調査』より-2017

    • Author(s)
      柴田和子・山田一隆・富川拓・中根智子
    • Journal Title

      龍谷大学国際社会文化研究所紀要

      Volume: 19 Pages: 207-220

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(11)教科「奉仕」が学校、地域に与える影響2016

    • Author(s)
      富川拓・大束貢生
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 40 Pages: 116-121

    • NAID

      40020939911

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(11)-教科「奉仕」の長期的影響について-2017

    • Author(s)
      大束貢生・富川拓
    • Organizer
      関西教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(12)―活動先選択型の奉仕体験活動が及ぼす影響―2017

    • Author(s)
      富川拓・大束貢生
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(13)-有権者教育への示唆-2017

    • Author(s)
      古川秀夫・山田一隆・柴田和子・富川拓・大束貢生
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるサービス・ラーニングの展開 (10)-学生生活の諸側面の優先順位と態度特性、行動選好-2016

    • Author(s)
      大束貢生・山田一隆・富川拓・柴田和子・古川秀夫
    • Organizer
      日本福祉教育ボランティア学習学会第22回みやざき大会
    • Place of Presentation
      都城市立中郷中学校(宮崎県都城市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(8)-教科「奉仕」がエンカレッジスクール等の生徒に与える影響-2016

    • Author(s)
      富川拓・大束貢生
    • Organizer
      関西教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるサービス・ラーニングの展開 (9)-高校時代のボランティア活動経験類型からみた大学生の態度特性と行動選好-2015

    • Author(s)
      大束貢生、山田一隆、富川拓、柴田和子、古川秀夫
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会
    • Place of Presentation
      山口県立大学(山口県山口市)
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるサービス・ラーニングの展開(10)-教科「奉仕」が学校、地域に与える影響-2015

    • Author(s)
      富川拓、大束貢生
    • Organizer
      関西教育学会
    • Place of Presentation
      佛教大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi