Study on the determinants for Internet use: the relation with others on Internet
Project/Area Number |
15K04028
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social psychology
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Research Institution | Nara Women's University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | インターネット / 対人関係 / 社会的比較 / 自己確証 / 自己愛 / 親子関係 / 友人関係 / SNS / 情報探索 / モニタリング / 親子 / 高校生 / SNS利用 / 類型化 / オンライン社会関係資本 / 効用 / 育児不安 / インターネット利用行動 / 情報検索 / 確証バイアス / SNS疲れ / ネット利用 / ネガティブ感情 / つながり / コミュニケーション |
Outline of Final Research Achievements |
The relations between the Internet use and some psychological factors were investigated, targeted for the various generations. It was indicated that friendship-style of high school students influences their SNS use and negative experience with SNS. The investigation of a young adult showed that various SNS use brewed the On-line social capital and the sense of connection. It was also indicated that the tendency of social comparison or self-verifying moderated the relation between anxiety and information-seeking behavior of which the mother rearing a young child. Moreover, it was suggested that narcissism and the parent-child relationship recognition of mothers influenced their monitoring behavior to the children who are late adolescence.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義としては、友人関係の取り方、社会的比較や自己確証動機、自己愛や内的作業モデルなどの心理学的要因と多様なネット利用行動(SNS、情報検索、モニタリング)との関係を明らかにしたことがあげられる。 社会的意義としては、特に高校生対象の調査において、現代的な友人関係とされる傷つけあうことを回避し快活な関係を志向するする群でSNSによるネガティブ経験が多く、適応的な群(内面関係群)ではLINEの利用時間は長くてもネガティブ経験は少ないことが示されるなど、SNS利用の多寡そのものではなく背後にある対人関係に着目することの必要性が示された。
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Report
(5 results)
Research Products
(7 results)