• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of development of practical competence throughout school volunteer program in teacher training

Research Project

Project/Area Number 15K04053
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Matsuki Kenichi  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 教授 (10157282)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大西 将史  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 准教授 (20568498)
廣澤 愛子  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 准教授 (10345936)
笹原 未来  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 准教授 (90572173)
粟原 知子  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(総合グローバル), 講師 (80608753)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校支援ボランティア / 大学生 / 教員養成課程 / 実践的力量の形成 / 学生支援体制の構築
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the development of students' practical competence throughout school volunteer program where they in teacher training support for children with special support needs. We conduct three studies in Fukui University Life Partner Program(LPP) and obtained following research findings.
(1) The features and problems of LPP were revealed comparing two similar programs, and findings of support system for students were obtained. (2) From the both qualitative and quantitative analysis of questionnaire survey, students developed their skills and attitudes and learned practical knowledge about children with special needs. (3) LPP had relatively longterm effects on teaching and supporting both children with and without special needs throughout interview survey with ex-students who became a teacher and who worked at school as a part time lecturer after LPP experience.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでLPPに類するような事業や活動は,メンタルフレンド事業やフレンドシップ事業といった行政による事業,教員養成課程におけるサービスラーニング,BBS等のボランティアプログラムなど,様々な形で展開されてきた。しかし,日本国内においては,これらの事業において学生がどのような学びをし,どのような点で困難を抱え,それに対してどのような支援体制が必要であるかを十分に検討することができていなかった。本研究では,上記の問いに答えるため,学生,LPPを経験した卒業生や現職教員,派遣先学校等の教員等に調査を行い,十分なサンプルサイズのデータに基づく実証的知見を得ることができた点で学術的かつ社会的意義がある。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 非専門家(大学生)による学校支援ボランティアが果たす役割 : 教師への質問紙調査の質的分析2018

    • Author(s)
      廣澤愛子・大西将史・笹原未来・粟原 知子・松木健一
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 18 Pages: 743-753

    • NAID

      120006540419

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域組織間連携による学校支援ボランティア事業におけるボランティア学生への支援体制の構築―「ふり返りシート」を用いたケースカンファレンスの実践とその質的分析を通して―2017

    • Author(s)
      鈴木静香・織田安沙美・大西将史・廣澤愛子・笹原未来・松木健一
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 42 Pages: 63-69

    • NAID

      120006484672

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域組織間連携による学校支援ボランティア事業の支援体制づくり―非専門家(大学生)を支える発達障害支援アドバイザーの活動実践を事例として―2016

    • Author(s)
      鈴木静香・織田安沙美・大西将史・廣澤愛子・笹原未来・松木健一
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 41 Pages: 37-49

    • NAID

      120005983096

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 地域組織間連携における学校支援ボランティアの実際―ケースカンファレンスにおける非専門家(大学生)の着眼点の分析(1)2019

    • Author(s)
      鈴木静香・織田安沙美
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域組織間連携における学校支援ボランティアの実際―ケースカンファレンスにおける非専門家(大学生)の着眼点の分析(2)2019

    • Author(s)
      織田安沙美・鈴木静香
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域組織間連携による学校支援ボランティア事業におけるボランティア学生への支援 ―学習性無力感を予防するためのケースカンファレンスの展開―2018

    • Author(s)
      鈴木静香・織田安沙美・廣澤愛子
    • Organizer
      心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域組織間連携による学校支援ボランティア事業において臨床心理士が果たす役割―非専門家(大学生)の支援活動を専門家がどのように支援するか―2018

    • Author(s)
      織田安沙美・鈴木静香・廣澤愛子
    • Organizer
      心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A Study of the School Volunteer Program by Non-specialists (University Students) (3):The effect of the Life Partner Program (LPP)2016

    • Author(s)
      Masafumi Ohnishi, Aiko Hirosawa, Shizuka Suzuki, Asami Oda, Miku Sasahara, & Kenichi Matsuki
    • Organizer
      38th International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam Roeterseiland Campus, Amsterdam, Netherland
    • Year and Date
      2016-07-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 令和元年度ライフパートナー活動報告書(福井大学・福井市・鯖江市・越前市・坂井市連携事業)2020

    • Author(s)
      廣澤愛子・大西将史・笹原未来・鈴木静香・織田安沙美・松木健一(編)
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      創文堂印刷株式会社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 平成30年度ライフパートナー活動報告書(福井大学・福井市・鯖江市・越前市・坂井市連携事業)2019

    • Author(s)
      廣澤愛子・大西将史・笹原未来・鈴木静香・織田安沙美・松木健一(編)
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      創文堂印刷株式会社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] ライフパートナーHP

    • URL

      http://lifepartner.conohawing.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi