• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Does self-determination motivation to go to school reduce "the feeling that we do not want to go to school" and control absence?

Research Project

Project/Area Number 15K04058
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education (2018)
Nagoya University (2016-2017)
Aichi University of Education (2015)

Principal Investigator

IGARASHI Tetsuya  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90458141)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 茅野 理恵  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (60754356)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords登校への動機づけ / 不登校傾向 / 学校生活 / 学校生活状況 / 自己決定理論
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify whether primary and secondary students' willingness to go to school would increase if they had motivation to go to school self-determination. The main results are as follows. (1) The motivation for school attendance of elementary and junior high school students was organized according to the self-determination theory. (2) The higher the motivation to go to school by elementary and junior high school students, the better the school life was caught, and the feeling that you do not want to go to school was reduced. (3) The school life situation to reduce the feelings that you do not want to go to school was different depending on the motivation type to go to school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,子どもたちが様々な行動を行う理由について,自己決定理論の枠組みに則った検討がなされている。本研究はその研究成果を「登校行動」に援用したものであり,これまで理論的に検討されることのなかった登校理由研究を大いに発展させるものである。また,自己決定理論に則って登校への動機づけを測定する尺度が開発されたことにより,子どもにとって魅力ある学校づくりを行う際に必要な,実証的調査研究が可能となる。さらに,学業や友人関係,進路選択などの様々な学校関連行動に対する動機づけ研究が深まる中,動機づけ研究そのものの発展にも大きく寄与するものであると言える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 不登校のサインに気づく2019

    • Author(s)
      五十嵐哲也
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 747 Pages: 734-741

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小中学生における登校への動機づけ尺度の作成2018

    • Author(s)
      五十嵐哲也・茅野理恵
    • Journal Title

      学校心理学研究

      Volume: 18 Pages: 3-14

    • NAID

      130007534549

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学生における登校への動機づけと学校生活との関連2019

    • Author(s)
      五十嵐哲也・茅野理恵
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 登校への動機づけパターンによる小中学生の不登校傾向の違い2018

    • Author(s)
      五十嵐哲也・茅野理恵
    • Organizer
      40th Annual Conference International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学生における登校への動機づけに関する研究(1)不登校傾向との関連2018

    • Author(s)
      五十嵐哲也・茅野理恵
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生における登校への動機づけに関する研究(2)欠席・遅刻・早退との関連2018

    • Author(s)
      茅野理恵・五十嵐哲也
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生における登校への動機づけに関する研究(1)不登校傾向との関連2017

    • Author(s)
      五十嵐哲也・茅野理恵
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生における登校への動機づけに関する研究(2)欠席・遅刻・早退との関連2017

    • Author(s)
      茅野理恵・五十嵐哲也
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生における登校への動機づけ尺度の開発(1)項目選定および信頼性・構成概念妥当性・併存的妥当性の検討2017

    • Author(s)
      五十嵐哲也・茅野理恵
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生における登校への動機づけ尺度の開発(2)交差妥当性および基本統計量の検討2017

    • Author(s)
      茅野理恵・五十嵐哲也
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] チーム学校での効果的な援助-学校心理学の最前線-2018

    • Author(s)
      編著:水野治久・家近早苗・石隈利紀,分担執筆:五十嵐哲也・横島義昭・萩原明子・中井大介・小貫悟ほか28人
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513091
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 心の専門家養成講座⑦ 学校心理臨床実践2018

    • Author(s)
      監修:森田美弥子・松本真理子・金井篤子,編著:窪田由紀・平石賢二,分担執筆:五十嵐哲也ほか
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512698
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ここだけは押さえたい学校臨床心理学2018

    • Author(s)
      編著:小林朋子・徳田克己,分担執筆:茅野理恵ほか
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      文化書房博文社
    • ISBN
      9784830113109
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi