• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How to read multimedia text of geography: Psychological approach

Research Project

Project/Area Number 15K04071
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Morita Aiko  広島大学, 教育学研究科, 教授 (20403909)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 草原 和博  広島大学, 教育学研究科, 教授 (40294269)
中條 和光  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90197632)
Research Collaborator Fukuya Izumi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords文章読解 / 地理 / 地図 / 眼球運動 / 教科書 / デザイン / 地理的な見方・考え方 / 非連続型テキスト / 地理的見方・考え方
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to investigate the reading strategy of multimedia material, especially geography text, which includes plural maps and verbal information. We recorded eye-movement as an index of attention distribution. First, our results showed that even university students mainly read verbal text. Second, the expert of geography looked maps longer. Third, about one third of junior high school students paid almost no attention to maps.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地理・社会科の教科書には地図が呈示される。教科書を作ったり,指導したりする立場の専門家は,地図が主要な情報源であることを十分に理解しており,読み手が地図を見比べながら読むことなどを想定している。しかし,本研究の結果から,学習者は文章を中心に読み,地図は補足として参照しがちであること,地理的な見方がうまくできない者や中学生のように発達段階の低い読み手においては,特にその傾向が強いことがわかった。したがって,地図を中心とした読み方をさせるためには,教材デザインでも指導時にも,専門家が想定するより強力な誘導が必要であることが明らかになった。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 中学生と教師は地理の教科書をどのように参照するか: 眼球運動計を用いた比較検討2018

    • Author(s)
      福屋いずみ・森田愛子
    • Journal Title

      中央教育研究所紀要教科書フォーラム

      Volume: 19 Pages: 50-61

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地理的な見方・考え方を妨げる要因の検討2018

    • Author(s)
      福屋いずみ・森田愛子・草原和博・渡邉 巧・大坂 遊
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007403851

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 状況確認が口頭説明の理解に及ぼす影響2015

    • Author(s)
      福屋いずみ・山根嵩史・田中 光・吉川 基・森田愛子
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 15 Pages: 203-213

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 中学生は地理の教材をどのように読んでいるか2018

    • Author(s)
      福屋いずみ・森田愛子・草原和博・鈩 悠介・河原洸亮・吉川 友
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プレゼンテーションスライド内のイラストが 注意,わかりやすさ,動機付けに及ぼす影響2018

    • Author(s)
      森岡まどか・原田あかね・比嘉穂野香・山根綾夏・森田愛子
    • Organizer
      中国四国心理学会第74回大会学部生研究発表
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] How do we read expository text with plural maps?2016

    • Author(s)
      Fukuya, I., Morita, A., Kusahara, K., Watanabe, T., & Osaka, Y.
    • Organizer
      31th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地理の教材における地図と文章の注視割合―学習者は地図と文章のどちらを見て解答しているか―2016

    • Author(s)
      福屋 いずみ・森田 愛子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 複数の地図と文章をどのように読むのか―地理履修者と非履修者の比較―2016

    • Author(s)
      福屋 いずみ・森田 愛子
    • Organizer
      中国四国心理学会第72回大会
    • Place of Presentation
      東亜大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] どのように地理教材を理解するのか2015

    • Author(s)
      福屋いずみ・森田愛子・草原和博・渡邉 巧・大坂 遊
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都・調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 地図教材における専門家と非専門家の見方の違い―地図配置課題を用いて―2015

    • Author(s)
      福屋いずみ・森田愛子・草原和博・渡邉 巧・大坂 遊
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi