• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of multiple assessment model of participation state in inclusive child care

Research Project

Project/Area Number 15K04079
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Hamatani Naoto  首都大学東京, 人文科学研究科, 教授 (40218532)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 飯野 雄大  白梅学園大学, 子ども学部, 特任講師 (00737033)
芦澤 清音  帝京大学, 教育学部, 教授 (20459382)
五十嵐 元子  帝京短期大学, 帝京短期大学, 講師 (30468897)
田中 浩司  首都大学東京, 人文科学研究科, 准教授 (50535036)
三山 岳  愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (80582858)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsインクルーシブ保育 / 統合保育 / 参加 / アセスメント / 対話 / 巡回相談 / 物語 / 発達障害
Outline of Final Research Achievements

The difference between integrated childcare and inclusive childcare was theoretically analyzed. We investigated some superior inclusive childcare practices in Japan and analyzed the structure of those practices. It is inevitable that a large number of children will be excluded if the whole class is given the same activities from the beginning. By focusing on activities with a few children's interest and spreading activities to class groups gradually, situations are created in which children can participate in activities. In same settings childcare widely practiced in Japan, it was shown that children were ordered and some children were excluded. In consultation, we pointed out the need to assess the situation in which activities are generated and inclusive childcare is realized.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発達障害児をはじめとした特別な支援が必要な子どもが急増している保育現場において、健常児集団を前提にして、支援を付加することでは状況は改善されない。本研究は、多様な子どもたちが多数いることを前提にして、そこから保育を創造する過程において、心理職などのコンサルテーションがいかに貢献できるかについて提言したが、その意義は時代の要請にかなったものである。優れた実践事例にみられるいくつかの特徴は、今後、広く共通され検討されることで、どの子どもも排除されないで参加できる保育実践を構築することに寄与すると同時に、心理職によるコンサルテーションの理論においても新展開を促す意義がある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (17 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] ECECの学校化と多様性の尊重2018

    • Author(s)
      浜谷直人
    • Journal Title

      教育

      Volume: 873 Pages: 13-20

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 統合保育からインクルーシブ保育の時代へ2018

    • Author(s)
      浜谷直人
    • Journal Title

      首都大学東京人文科学研究科人文学報教育学

      Volume: 53 Pages: 1-45

    • NAID

      120007171114

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育現場への巡回相談の意義―協同と対話から生まれる保育実践の可能性を引き出す巡回相談2017

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 45 Pages: 33-38

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「気になる子」に関する肯定的な場面のアセスメント―保育者によるエピソード記述を通して―2017

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      帝京短大紀要

      Volume: 19 Pages: 57-66

    • NAID

      40021292253

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] フィールドとの対話としての質的研究 : (保育学の研究方法論を考える(その1)) -- (保育フォーラム 保育実践と質的研究:その「質」を問う)2017

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 55 Pages: 363-368

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 私の旬感テーマ「子どもの多様性」に向き合うためのインクルーシブ保育2017

    • Author(s)
      三山岳
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 288 Pages: 64-69

    • NAID

      40021430507

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達の遅れがある子どもと「共にある」保育実践の一考察~インクルーシブ保育を考える新たな観点の可能性を求めて2017

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      教育研究報告集

      Volume: 5 Pages: 17-23

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児期からの就学移行相談・支援体制に関する研究 ─ 就学・発達相談担当者への聞き取り調査結果のまとめ2017

    • Author(s)
      瀬野由衣・三山 岳・山本理絵
    • Journal Title

      生涯発達研究

      Volume: 9 Pages: 61-70

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 浜谷直人 2016 仲間とともに自己肯定感を感じることのできる学童クラブ : インクルーシブ保育の場として2016

    • Author(s)
      浜谷直人
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 70 Pages: 49-54

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] まなざしの転換で変わる教室2016

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      教育

      Volume: 848 Pages: 66-70

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育実践におけるルール遊びの境界と越境 : 幼稚園5歳児クラスにおける「リレー」と「縫い物活動」の領域横断的分析2016

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 37 Pages: 11-20

    • NAID

      130005631709

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者と関係を作りにくい子:「なつかない」というとらえ方を再考する2016

    • Author(s)
      飯野雄大
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 70 Pages: 104-108

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達・教育相談室を窓口とした地域連携2016

    • Author(s)
      飯野雄大
    • Journal Title

      地域と教育

      Volume: 32 Pages: 45-48

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ヒーローごっこ遊び実践と集団づくり2016

    • Author(s)
      浜谷直人・江藤咲愛
    • Journal Title

      人文学報(首都大学東京人文科学研究科

      Volume: 512-5 Pages: 33-48

    • NAID

      120005969646

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 保育における気になる子 をめぐる保育所と保護者の典型に向けてー保護者の意識を可視化する試みー2016

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 4 Pages: 1-8

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 障害児保育の巡回相談における専門性の歴史的検討(その2):ICIDHとの関連から (1980-90年代)2016

    • Author(s)
      三山岳
    • Journal Title

      障害発達研究(愛知県立大学生涯発達研究所)

      Volume: 8 Pages: 47-58

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 田中浩司2016

    • Author(s)
      追いかけっこを支える「道具」の役割―幼稚園3歳児クラスでの保育実践を通してー
    • Journal Title

      人文学報(首都大学東京人文科学研究科

      Volume: 512-5 Pages: 1-14

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 特別支援教室における児童の所属意識についての探索的検討2019

    • Author(s)
      飯野雄大・田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会 第30回大会(早稲田大学) ポスター発表
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The process of collaborative dialogue among nursery school teachers in a conference on children with special needs2018

    • Author(s)
      Kiyone Ashizawa, Naoto Hamatan
    • Organizer
      EECERA
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The role of small groups activities and the teacher’s intervention to build dialogical relationships among children: The analysis of an inclusive environment in a kindergarten (1)2018

    • Author(s)
      Motoko Igarashi, Gaku Miyama, Naoto Hamatani, Kiyone Ashizawa
    • Organizer
      EECERA
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The role of teachers’ discussions in comprehending dialogical relationships among children:Analysis of an inclusive environment in a kindergarten (2)2018

    • Author(s)
      Gaku Miyama Motoko Igarashi Naoto Hamatani Kiyone Ashizawa
    • Organizer
      EECERA
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育所の巡回相談に取り入れたリフレクティングの手法と実践2018

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Organizer
      心理科学研究会2018年秋の研究集会(鳥取)方法論/平和心理学/ジェンダー合同部会(口頭発表)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園3歳児クラスにおける追いかけっこの援助プロセス 修正版グラウンデッドセオリー法を用いた検討2018

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ライブカンファレンス 保育をささえる巡回相談2017

    • Author(s)
      三山 岳・五十嵐元子・芦澤清音・浜谷直人・飯野雄大
    • Organizer
      日本発達心理学会28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(3)2017

    • Author(s)
      芦澤清音 浜谷直人 五十嵐元子 三山岳 田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Kindergarten Teacher intervention in peer conflict among children with and without special needs: Focusing on dialogue among children2017

    • Author(s)
      Igarashi、M.
    • Organizer
      EECERA
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Structural analysis of Japan's ECCE practice based on 'Shudan-Zukuri' method2016

    • Author(s)
      Miyama, G., Hamatani, N., Ashizawa, K., Igarashi, M. & Tanaka, K.
    • Organizer
      26th EECERA Conference Abstract Book, pp.298-299,.
    • Place of Presentation
      Dublin city college(Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Building an inclusive classroom by the Shudan-Zukuri method in a Japanese kindergarten: A case study,2016

    • Author(s)
      Igarashi, M., Hamatani, N., Ashizawa, K., Miyama, G. & Tanaka, K
    • Organizer
      26th EECERA Conference Abstract Book, pp.284-285,.
    • Place of Presentation
      Dublin city college(Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Building an inclusive classroom by the shudan-zukuri method in a Japanese kindergarten: a case study2016

    • Author(s)
      Motoko Igarashi, Naoto Hamatani, Kiyone Ashizawa, Gaku Miyama, Koji Tanaka
    • Organizer
      EECERA(Europian Early Childhood Education Research Association) 26th conference
    • Place of Presentation
      ダブリン大学(アイルランド)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(2)2016

    • Author(s)
      芦澤清音 浜谷直人 五十嵐元子 三山岳 田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会69回大会
    • Place of Presentation
      学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 巡回相談をきっかけとした「気になる子」がいるクラスの変容過程の分析2016

    • Author(s)
      飯野雄大
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(1) -担任保育者によるクラス活動の視点-2016

    • Author(s)
      五十嵐元子・浜谷直人・芦澤清音・三山岳・田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ保育が実現される過程をアセスメントする試み2016

    • Author(s)
      三山 岳・浜谷直人・芦澤清音・五十嵐元子・田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会.
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園3歳児クラスにおける追いかけっこの指導プロセス2015

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 気になる子として認識される心理過程の分析:乳児保育担当者による語りから2015

    • Author(s)
      三山岳
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 1.2歳児の育ち合いーぶつかり合いの場面に注目して2015

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 多様性がいきるインクルーシブ保育2018

    • Author(s)
      浜谷 直人、芦澤 清音、五十嵐 元子、三山 岳
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083718
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 子ども理解で保育が変わる2018

    • Author(s)
      芦澤清音、浜谷直人
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      群青社
    • ISBN
      9784434250958
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 子どもと保育者の物語によりそう巡回相談2016

    • Author(s)
      浜谷直人(編著)・三山 岳(編著)・芦澤清音・五十嵐元子・飯野雄大(共著)
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 発達障害児の発達支援と子育て支援2016

    • Author(s)
      浜谷直人(分担執筆)
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 発達障害児の発達支援と子育て支援2016

    • Author(s)
      三山岳
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 子どもと保育者の物語によりそう巡回相談2016

    • Author(s)
      浜谷直人・三山岳(編著)芦澤清音(共著)・五十嵐元子(共著)飯野雄大(共著)
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 1・2歳児の自己肯定感の土台を育む2015

    • Author(s)
      芦澤清音・バオバブ霧が丘保育園
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      ひとなる書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 場面の切り替えから保育を見直す2015

    • Author(s)
      浜谷直人・江藤愛
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      新読書社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi