Development of an education program system for strengthening stress tolerance by training a psychological resilience in school teachers and students
Project/Area Number |
15K04091
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Nanzan University (2018) Nagoya City University (2016-2017) Sugiyama Jogakuen University (2015) |
Principal Investigator |
Nakano Yumi 南山大学, 人文学部, 教授 (60423860)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大野 裕 国立研究開発法人国立精神・神経医療研究センター, 認知行動療法センター, 顧問研究員 (70138098)
中川 敦夫 慶應義塾大学, 医学部(信濃町), 特任講師 (30338149)
田島 美幸 国立研究開発法人国立精神・神経医療研究センター, 認知行動療法センター, 室長 (40435730)
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Research Collaborator |
Taniguchi Isao
Yoshigae Terumi
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 認知行動療法 / 中学校 / 教員 / 生徒 / ストレス / 抑うつ感 / 学校適応 / メンタルヘルス / レジリエンス / 学校 / 抑うつ感情 / 怒り感情 |
Outline of Final Research Achievements |
We created a program for junior high school students to learn self-management, adequate coping, and problem-solving procedure in stressful situations, based on the concept of cognitive behavioral therapy. Since the program is to be conducted by homeroom teachers, we held workshops to train them in a pilot school. We facilitated diffusion from the attendees to other teachers. In the pilot school, the teachers conducted classes in line with the program. Students who attended these classes completed self-administered questionnaires before and after the program period. The depression level in the high score group statistically significantly decreased, while no change was observed in the low score group. The score for scholastic adjustment statistically significantly increased in the pilot school, while significantly decreased in a school where the program was not conducted.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
抑うつ感得点がカットオフ以上の生徒は抑うつ得点が統計学的有意に減少し、カットオフ以下の生徒はレジリエンスを導く心性を示す得点が統計学的有意に上昇した。これは、本プログラムの有用性が実証されたとともに、クラス全体で授業を実施する意義を説明していると言える。さらに本授業を実施した生徒の学校適応を示す得点が有意に上昇し、受けなかった生徒のそれは上昇しなかったことから、学校適応の面からも本授業実施の意義が見いだされた。しかし、学校適応上昇が、ストレスマネージメント力の上昇による点が大きいのか、評価されない環境下で級友で意見交換する授業スタイルがより関連しているのか見極めることが出来ず検討課題となった。
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Report
(5 results)
Research Products
(20 results)