• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the identity of individuality and relatedness among family members of a child with disabilities

Research Project

Project/Area Number 15K04094
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

SUGAWARA Nobuyasu  関西学院大学, 教育学部, 教授 (70412913)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邉 照美  佛教大学, 教育学部, 准教授 (60441466)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords障がいのある子どもの家族 / アイデンティティ / TEM / レジリエンス / 障がい児者の家族 / 障がい児者 / 家族 / きょうだい / アイディンティティ
Outline of Final Research Achievements

Focusing on the mutual influences of family members, what kind of experience and meaning it has for a family member to live with a child with a disability in the family is a perspective of individual and relationship identities. We conducted a qualitative approach to clarify the identity aspect of the relationship between individuals and families of children with disabilities. At that time, TEM-assisted analysis was performed, and a TEM diagram including identity of individuals and relationships was drawn.
The investigation coadjutant was 13 mothers, 3 fathers, and 4 brothers who have a child with disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

人間は、困難な出来事に遭遇した場合、アイデンティティを揺るがされる。障がい児者が家族成員であるという経験は、家族や家族以外の他者、文化や社会といった歴史的文脈の影響を受けながら共に変化し生きていくということであり、個だけのアイデンティティだけでなく、関係性のアイデンティティも揺るがす。
そこで、家族の相互作用を加味しながら、個と関係性のアイデンティティ様態を示すことにより、障がい児者家族にとっては、その経験の意味の理解が深まり、障がい児者をめぐる家族の在り方を考える契機になる。また周囲の人々や援助者にとっては、家族の経験や心理を理解する契機になり、それが家族全体への有効な支援につながると考える。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 高等部における重度・重複障害のある生徒の生活単元学習のあり方に関する実践的検討-京都府立城陽支援学校重心教育部を例に-2017

    • Author(s)
      菅原伸康、渡邉照美、本出哲子、片野義一
    • Journal Title

      関西学院大学教育学論究

      Volume: 9号ー2 Pages: 119-125

    • NAID

      120006384460

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 障がいのある子どもの家族のレジリエンス2016

    • Author(s)
      菅原伸康、渡邉照美
    • Organizer
      日本質的心理学会第13回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 障がい児育児サークル代表者のアイデンティティに関する縦断的研究2015

    • Author(s)
      菅原伸康 渡邉照美
    • Organizer
      日本質的心理学会第12回大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-10-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 障碍のある子どもの家族の物語2020

    • Author(s)
      菅原伸康、渡邉照美
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育(菅原:第3章第1節特別支援学校の教育課程を執筆)2019

    • Author(s)
      原 清治、春日井 敏之、篠原 正典、森田 真樹、原 幸一、堀家 由妃代
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081882
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育(渡邉:第7章障害種別による発達特性と関わりについてー病弱・身体虚弱を執筆)2019

    • Author(s)
      原 清治、春日井 敏之、篠原 正典、森田 真樹、原 幸一、堀家 由妃代
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081882
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教職論(菅原:第9章特別支援教育を執筆)2018

    • Author(s)
      原 清治、春日井 敏之、篠原 正典、森田 真樹、久保 富三夫、砂田 信夫
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081851
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 障碍のある子どものための教育と保育④ 図で学ぶ障碍のある子どものための「文字・数」学習2018

    • Author(s)
      菅原伸康、渡邉照美
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623082474
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi