• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Intergenerational transmission of message framing: Parent-child relationship of message sender/receiver

Research Project

Project/Area Number 15K04100
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNiigata University of International and Information Studies (2018)
Niigata Chuoh Junior College (2015-2017)

Principal Investigator

Sasaki Hiroyuki  新潟国際情報大学, 経営情報学部, 准教授 (80389949)

Research Collaborator HAYASHI Yoichiro  
KURIHARA Hitomi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsメッセージ / フレーミング効果 / 言葉がけ / 自己制御 / 幼児 / 養育者 / 保育者 / 親子関係 / 保育 / 養育 / 意思決定
Outline of Final Research Achievements

Framing describes a phenomenon whereby changes in the wording of a message, without a change in the implied outcome, produce variations in individual's judgment and behavior. This study focused on the parent-child relationship of message sender/receiver and investigated the framing strategy of parental persuasive messages to children and the message framing effects on children. It was hypothesized that the message framing effects on parents are transmitted to those effects on children through the framing strategy of parental persuasive messages to children. To test this hypothesis, the study conducted surveys, observations, and experiments with adolescents, preschool children, and their parents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の第一の意義は、これまで認知心理学や行動経済学の分野で主に行われてきたフレーミング研究を発達・教育心理学の分野に適用した点である。発達段階の異なる研究対象に対して独自のアプローチで調査・分析を行ったため、フレーミング効果についての多角的な解明につながった。第二の意義は、メッセージの送り手と受け手という異なる視点から様々な文脈のフレーミング効果を確認した点である。本研究により、親のフレーミングと子どものフレーミングの関係性や多様な文脈のフレーミング効果の比較などユニークな知見を得ることができた。その成果はこれまのフレーミング研究を深化発展させ、子どもの教育・保育への実践的な提言を導いた。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 多母集団同時分析による回顧的ペアレンティング尺度の信頼性と妥当性の検討2017

    • Author(s)
      佐々木宏之・林洋一郎
    • Journal Title

      慶應経営論集

      Volume: 34 Pages: 233-246

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者の寄り添う技術についての一考察 ~5歳児M児(女児)が仲間に入れてもらえない場面事例から~2016

    • Author(s)
      栗原ひとみ・佐々木宏之
    • Journal Title

      保育の実践と研究

      Volume: 21 Pages: 40-52

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 子育てに関するメッセージフレーミングと制御適合:養育スタイルの調整効果に注目して2018

    • Author(s)
      佐々木宏之、林洋一郎
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 親の養育スタイルが自己制御志向の発達に与える影響:説得的メッセージにおけるフレーミング選択の役割2018

    • Author(s)
      佐々木宏之、林洋一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] おもちゃ遊びにおける制御焦点:おもちゃ遊びのパフォーマンスと自己制御2018

    • Author(s)
      佐々木宏之、林洋一郎
    • Organizer
      東北心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの行動を引き出す保育士の言葉がけ方略―保育場面の発話分析から2017

    • Author(s)
      佐々木宏之・栗原ひとみ
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの自己制御行動を促す保育者の言葉がけ方略―保育場面の発話分析から2017

    • Author(s)
      佐々木宏之・栗原ひとみ
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育士の言葉がけに見られるフレーミング方略―保育場面の談話分析から―2016

    • Author(s)
      佐々木宏之・ 栗原ひとみ
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の自己制御行動を促す説得的メッセージ―保育者と保育学生の発話の比較―2016

    • Author(s)
      佐々木宏之・ 栗原ひとみ
    • Organizer
      東北心理学会
    • Place of Presentation
      コラッセふくしま
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの自己制御行動に関する保育学生の言葉がけについて―フレーミング方略の観点から―2016

    • Author(s)
      佐々木宏之・ 栗原ひとみ
    • Organizer
      全国保育士養成協議会
    • Place of Presentation
      いわて県民情報交流センター「アイーナ」
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Preschool Children: Social Skills, Educational Development and Health Disparities2016

    • Author(s)
      Sasaki, H. & Hayashi, Y. (In D. Arnold ed.)
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      Nova Science Publishers
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi