• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development for new self assessment tools of Japanese college counseling centers activities

Research Project

Project/Area Number 15K04131
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Fukumori Hideaki  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (40304844)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 内野 悌司  広島修道大学, 健康科学部, 教授 (00294603)
山中 淑江  立教大学, 現代心理学部, カウンセラー (10267388)
松下 智子  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (40618071)
大島 啓利  広島修道大学, 学生相談室, カウンセラー (90617317)
池田 忠義  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (70333763)
高野 明  東京大学, 学生相談ネットワーク本部, 准教授 (50400445)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords学生相談 / 自己評価 / 元気がでる / 学生相談活動充実イメージアセスメントパッケージ / 学生相談プログラム充実イメージ表 / エンパワメント評価 / 発展段階 / 学生相談プログラム / エンパワメント・エバリュエーション / 学生相談・学生支援 / 発展・未来志向 / CAS
Outline of Final Research Achievements

In this research, we developed a "counseling center program Enrichment Image Table", which is a tool that Japanese counseling centers can review their activities positively and to clarify future prospects. 16 learning outcomes on learning and development of students of CAS were reclassified using qualitative methods(KJ method) so as to be compatible with Japan. We conducted action research using empowerment evaluation. Through evaluation activities on the team, they reviewed their student counseling activities, visualized, clarified the activities important for the institution, and motivation was improved. We developed a "Student counseling comprehensive image assessment package", and we conducted trial survey and improved this tool.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 学生相談とテクノロジー2018

    • Author(s)
      福盛英明・高野明・松下智子
    • Journal Title

      九州大学学生相談室報告書・紀要

      Volume: 4 Pages: 83-91

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカにおけるCASによる学生相談・学生支援の評価―わが国の学生相談プログラム評価への適用可能性―2017

    • Author(s)
      福盛英明・松下智子・内野悌司・池田忠義・高野明・大島啓利・山中淑江
    • Journal Title

      九州大学学生相談室紀要

      Volume: 3 Pages: 73-80

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカにおけるCASによる学生相談・学生支援の評価 ―わが国の学生相談プログラム評価への適用可能性―2016

    • Author(s)
      福盛英明・松下智子・内野悌司・池田忠義・高野明・大島啓利・山中淑江
    • Journal Title

      九州大学学生相談室紀要・報告書

      Volume: 3 Pages: 73-79

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学生相談プログラム評価に資する分類軸の検討―過去3年間の学生相談プログラム分析―2017

    • Author(s)
      福盛英明・山中淑江・高野 明・大島啓利・池田忠義・内野悌司・松下智子
    • Organizer
      日本学生相談学会第35回大会(中部大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] エンパワーメント評価を用いた学生相談活動の自己評価の試み2017

    • Author(s)
      内野悌司・福盛英明・池田忠義・松下智子・山中淑江・大島啓利・高野 明
    • Organizer
      日本学生相談学会第35回大会(中部大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi