• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of the class system program using the social interaction games on the control of school refusal

Research Project

Project/Area Number 15K04141
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionTokyo University of Social Welfare

Principal Investigator

Tagami Fujio  東京福祉大学, 心理学部, 教授 (50015898)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岸田 幸弘  松本大学, 教育学部, 教授 (70527580)
丹野 宏昭  東京福祉大学, 心理学部, 講師 (70637149)
大澤 靖彦  東京福祉大学, 心理学部, 准教授 (80406298)
瀧澤 洋司  昭和女子大学, 人間社会学部, 准教授 (60787498)
中村 恵子  東北福祉大学, 総合福祉学部, 准教授 (80780717)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学級システムプログラム / 不登校 / 対人関係ゲーム / 価値のトライアングル / 学校生活充実感 / 登校支援 / 学級集団づくり / 学級づくり / 教育実践 / 学校生活充実感テスト / システムズ・アプローチ / 学校教育 / 学級システム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to verify that practicing the class system program decreases the number of school refusing children. The class system program is a method of intervention in classroom community by using the social interaction games. The social interaction games is a cunseling skill that connects a person with another using verbal or non-verbal communication and social interacton in games.
Eighteen classes of primary school and ten classes of junior high school were participated in this study. Teachers and schoolchildren practiced the social interaction games in their classrooms from April to the middle of July.
The result is that no child refused school except just one out of 778 children in primary school and none in junior high school. The class system program is effective on the control of school refusal but the classes were not chosen at random and not all of the classes practiced the social interaction games the same number of times.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで不登校に関する研究は学校に登校しなくなった児童生徒に焦点化して、事例研究を中心に行われてきた。本研究の学術的意義は、児童生徒個人ではなく学校環境に焦点を当てて、不登校の発生に及ぼす影響を究明したことである。
不登校は増えたまま減っていく気配がない。本研究の社会的意義は、不登校の発生を抑制する一つの方法を開発したことである。また研究協力者の教師の実践を踏まえた意見を受け入れて、学校教育において使えるようにやりかたを具体化したことにある。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校生活充実感尺度の妥当性と信頼性の検討2018

    • Author(s)
      中村恵子・田上不二夫
    • Journal Title

      感性福祉研究所年報

      Volume: 19 Pages: 93-102

    • NAID

      40021593568

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校生活充実感尺度の妥当性と信頼性の検討2018

    • Author(s)
      中村恵子・田上不二夫
    • Journal Title

      感性福祉研究所年報

      Volume: 19 Pages: 103-113

    • NAID

      40021593671

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 社会的帰属集団の変容と中学生の適応行動との関係2019

    • Author(s)
      中村恵子・田上不二夫
    • Organizer
      一般社団法人日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 対人関係ゲームによる学級の人間関係づくり2019

    • Author(s)
      松澤裕子・田上不二夫
    • Organizer
      一般社団法人日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 対人関係ゲームを用いた学級システムプログラム2019

    • Author(s)
      田上不二夫
    • Organizer
      一般社団法人日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学級システムプログラムは,どう教育に貢献できるか2019

    • Author(s)
      田上不二夫・大澤靖彦・井ノ山正文・中村恵子・青戸泰子
    • Organizer
      一般社団法人日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 対人関係ゲームのさらなる可能性を求めてⅣ―多様性のある学校・教員にコミットメントする対人関係ゲーム2019

    • Author(s)
      岸田幸弘・吉岡紀彦・伊澤孝・岸田優代・田上不二夫
    • Organizer
      一般社団法人日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 対人関係ゲームの実践を動機づける要因-対人関係ゲームを活用した学級システムプログラムの開発(その2)-2018

    • Author(s)
      田上不二夫・丹野宏昭・中村恵子・岸田幸弘・大澤靖彦
    • Organizer
      (一社)日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 対人関係ゲームを活用した学級システムプログラムの開発 -不登校の発生抑制に関する新しい視点-2017

    • Author(s)
      田上不二夫・岸田幸弘・大澤靖彦・丹野宏昭・中村恵子
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 対人関係ゲームによる学級の人間関係づくり ―対人関係ゲームを日課に位置づけ学級システムの改善を目指した実践―2017

    • Author(s)
      西澤佳代・田上不二夫
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 対人関係ゲームによる学級の人間関係づくり(79) -実用化のための“学級集団プログラム”の事前研修会の持ち方-2016

    • Author(s)
      田上不二夫  大澤靖彦  丹野宏昭  岸田幸弘
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「対人関係ゲーム」のさらなる可能性を求めてⅢ2016

    • Author(s)
      瀧澤洋司・田上不二夫・中村恵子・岸田幸広
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 認知行動療法の学級システムとの出会い-学級集団プログラムの開発2016

    • Author(s)
      田上不二夫
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 不登校の子どもへのつながりあう登校支援-対人関係ゲームを用いたシステムズ・アプローチ2017

    • Author(s)
      田上不二夫
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi