• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a comprehensive developmental support model for children in children's welfare facilities

Research Project

Project/Area Number 15K04159
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionNagoya City University (2016-2018)
University of Human Environments (2015)

Principal Investigator

TSUBOI Hiroko  名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (40421268)

Research Collaborator SANGO Miki  
KUBOTA Yuki  
SHIBATA Kazumasa  
YONEZAWA Yumiko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords児童福祉施設 / 心理教育 / 発達支援 / 学習支援
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to construct a comprehensive developmental support model for children in children's welfare facilities. We conducted a psychological education program to address the issues of sex and violence for children. In addition, we investigated the situation of the learning support system in the child welfare facilities. The Children's psychological education assessment was used to support learning. It is thought that it is necessary to recover from the psychological crisis state of children in child welfare facilities, and to focus on the support of healthy development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、児童養護施設入所児の性や暴力の問題に関する心理教育プログラムを開発し、実際の施設で実施したものである。職員の意識や取り組みを検討し、プログラムの改善を行って、現場に活かす取り組みを行った。さらに、子どもたちの学習と進路についての実態把握調査はこれまでなかったものであり、この調査をもとに、実際の子どもたちへの対応を検討できるという点においても、子どもたちへの包括的な支援を考えるうえで、学術的にも意味があるといえる。

Report

(4 results)
  • 2018 Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 児童養護施設における性的問題に対する施設のケアの体制と取り組みについて2016

    • Author(s)
      坪井裕子・柴田一匡・米澤由実子・三後美紀
    • Journal Title

      人間と環境

      Volume: 7 Pages: 21-28

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 児童養護施設における心理アセスメントを活用した学習支援2017

    • Author(s)
      柴田一匤・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子・森田美弥子
    • Organizer
      日本心理臨床学会,第36回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童養護施設における学習支援の実際(1)-学習支援体制と課題―2017

    • Author(s)
      坪井裕子・柴田一匡・米澤由実子・三後美紀
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第23回学術集会ちば大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童養護施設における学習支援の実際(2)-学習支援者の状況と課題―2017

    • Author(s)
      柴田一匤・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子・森田美弥子
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第23回学術集会ちば大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童養護施設における学習支援の実際(3)-心理職による学習支援と課題―2017

    • Author(s)
      米澤由実子・坪井裕子・三後美紀・柴田一匤・窪田由紀
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第23回学術集会ちば大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童養護施設入所児童の学校在籍状況及び進路に関する調査2016

    • Author(s)
      柴田一匤・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子・森田美弥子
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会,第22回学術集会おおさか大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における包括的心の発達支援(1)-職員からみたプログラムの効果-2016

    • Author(s)
      米澤由実子・坪井裕子・三後美紀・柴田一匤・窪田由紀
    • Organizer
      日本学校心理学会,第18回名古屋大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における包括的心の発達支援(2)-学習・進路の実態調査から見る施設の体制と課題-2016

    • Author(s)
      柴田一匤・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子・森田美弥子
    • Organizer
      日本学校心理学会,第18回名古屋大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における子どもの育ちを支える包括的発達支援(1)―心理教育プログラムでみられた子どもの反応―2016

    • Author(s)
      米澤由実子・坪井裕子・三後美紀・柴田一匤・窪田由紀
    • Organizer
      日本心理臨床学会,第35回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-09-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における子どもの育ちを支える包括的発達支援(2)―学習・進路の実態調査から見える課題―2016

    • Author(s)
      柴田一匤・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子・森田美弥子
    • Organizer
      日本心理臨床学会,第35回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-09-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] The Interpersonal Conflict Resolution Features of Japanese Children Living in Welfare Institutions2016

    • Author(s)
      Tsuboi H・Suzuki N・Igarashi T ・Matsumoto M・Morita M
    • Organizer
      International School Psychology Association, The 38th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Amsterdam, Nederland
    • Year and Date
      2016-07-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童養護施設における包括的心の発達支援プログラムでみられた子どもの反応2016

    • Author(s)
      米澤由実子・坪井裕子・三後美紀・柴田一匤・窪田由紀
    • Organizer
      東海心理学会第65回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における心理教育プログラムの効果(1)―自由記述の分析―2015

    • Author(s)
      柴田一匡・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子・森田美弥子
    • Organizer
      日本子どもの虐待防止学会第21回学術集会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ・新潟市
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における心理教育プログラムの効果(2)―子どもの意識と職員の見方の違いに着目して―2015

    • Author(s)
      三後美紀・坪井裕子・柴田一匡・米澤由実子
    • Organizer
      日本子どもの虐待防止学会第21回学術集会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ・新潟市
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童福祉施設における子どもの育ちを支える心理教育プログラム(1)-プログラムの概要と施設内臨床心理士から見た課題について-2015

    • Author(s)
      坪井裕子・三後美紀・柴田一匡・米澤由実子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第34回秋季大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童福祉施設における子どもの育ちを支える心理教育プログラム(2) -A施設における職員からみたプログラムの効果-2015

    • Author(s)
      米澤由実子・坪井裕子・三後美紀・柴田一匡・窪田由紀
    • Organizer
      日本心理臨床学会第34回秋季大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童福祉施設における子どもの育ちを支える心理教育プログラム(3)-B施設におけるプログラム実施後の子どもの意識の変化-2015

    • Author(s)
      柴田一匡・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第34回秋季大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童福祉施設における子どもの育ちを支える心理教育プログラム(4)-B施設におけるプログラム実施前後の職員の意識の変化-2015

    • Author(s)
      三後美紀・坪井裕子・柴田一匡・米澤由実子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第34回秋季大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における心理教育プログラムの効果‐職員による子どもの行動観察の分析2015

    • Author(s)
      三後美紀・坪井裕子・柴田一匡・米澤由実子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ・新潟市
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における子どもの育ちを支える心理教育プログラムの効果2015

    • Author(s)
      米澤由実子・坪井裕子・三後美紀・柴田一匡・窪田由紀
    • Organizer
      日本学校心理学会 第17回大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi