• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of CBT program for anxiety of children with developmental disorders implemented by day-care staffs or teachers

Research Project

Project/Area Number 15K04160
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

ISHIMOTO Yuma  鳥取大学, 教育支援・国際交流推進機構, 講師 (90612309)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松本 有貴  徳島文理大学, 人間生活学部, 教授 (90580887)
山根 隆宏  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (60644523)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords発達障害 / 不安 / 認知行動療法 / 心理教育 / 放課後等デイサービス / 発達障碍 / 特別支援教育 / 特別支援学級
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was development of a CBT program for children with developmental disorders about anxiety and examined efficacy of that program. We conducted surveys in advance with parents of children with developmental disorders regarding anxiety of children, and with day-care services for children with disorders (DCCD) regarding supports they implement.
As a result of the survey, there was a high level of anxiety in children with developmental disorders in Japan, whereas it was shown that almost no support considering internal adaptation such as anxiety was provided in DCCD. After the programs, behavioral problems had significantly reduced however emotional problems had not reduced.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Journal Article] 心理教育プログラム実施者の実施前後での心理的適応および効力感の変化―発達障害児を対象とするCBTプログラムPEACEの放課後等デイサービスでの実践に関して―2018

    • Author(s)
      石本雄真・山根隆宏・松本有貴
    • Journal Title

      鳥取大学教育研究論集

      Volume: 8 Pages: 15-22

    • NAID

      130007984068

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生の小中高等学校段階での心理教育経験および心理教育経験と適応との関連2017

    • Author(s)
      石本雄真・松本有貴
    • Journal Title

      鳥取大学教育研究論集

      Volume: 7 Pages: 13-24

    • NAID

      120006239175

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] SELが日本で展開していくうえで求められること 大会シンポジウム「SELの実践と展望」2018

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本SEL研究会第8回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 心理教育プログラム実施者の実施前後での心理的適応および効力感の変化―発達障害児を対象とするCBTプログラムPEACEの放課後等デイサービスでの実践に関して―2017

    • Author(s)
      石本雄真・松本有貴・山根隆宏
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Investigation into Program Outcomes of FUN FRIENDS, CBT Program for Young Children: Different Evaluation between Teachers and Parents.2017

    • Author(s)
      Yuki Matsumoto & Yuma Ishimoto
    • Organizer
      EABCT2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examination of FUN FRIENDS: Can We Evaluate CBT Program Outcomes by a Young Child Self-Report?2017

    • Author(s)
      Yuki Matsumoto & Yuma Ishimoto
    • Organizer
      EABCT2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Delivering CBT Program for Children with Developmental Disorders in a Community Setting.2017

    • Author(s)
      Yuma Ishimoto, Yuki Matsumoto & Takahiro Yamane
    • Organizer
      EABCT2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校以外の場所を活用する―放課後等デイサービスでの実践から― 自主シンポジウム「心理教育を子どもたちにいかに届けるか?―プログラムのfeasibility を考える―」(企画者:石本雄真)2017

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 養育者評定による発達障害児・者の不安症状の実態2017

    • Author(s)
      山根隆宏・石本雄真・松本有貴
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における心理教育プログラム「ファンフレンズ」の効果―プログラム実施前の状態による効果の違い―2016

    • Author(s)
      石本雄真・松本有貴
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学級での実践を通して 自主シンポジウム「集団場面における子どもへの心理教育的支援で生じる課題と対処―認知行動療法に基づくさまざまな実践での課題から相互に学ぶ―」(企画者:石本雄真)2016

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 居場所づくりから考えるSELの必要性2016

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本SEL研究会第7回大会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青年総合センター
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] How to develop a community-based CBT program for children with developmental disorders2016

    • Author(s)
      Yuki Matsumoto, Yuma Ishimoto, & Takahiro Yamane
    • Organizer
      EABCT 2016
    • Place of Presentation
      Stockholm, Sweden
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] FRIENDS Trial in Japanese Special Needs Education2016

    • Author(s)
      Yuma Ishimoto, Takahiro Yamane, & Yuki Matsumoto
    • Organizer
      EABCT 2016
    • Place of Presentation
      Stockholm, Sweden
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a CBT program for children with developmental disorders and anxiety implemented by professionals in childcare: Study protocol for a randomized controlled trial.2016

    • Author(s)
      Takahiro Yamane, Yuki Matsumoto, & Yuma Ishimoto
    • Organizer
      EABCT 2016
    • Place of Presentation
      Stockholm, Sweden
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特別支援学級での実践を通して 自主シンポジウム「集団場面における子どもへの心理教育的支援で生じる課題と対処―認知行動療法に基づくさまざまな実践での課題から相互に学ぶ―」(企画者:石本雄真)2016

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 放課後等デイサービスが担う発達障害児への支援の機能と課題 自主シンポジウム「発達障害と不登校への相談支援の実践研究―学校や地域における教育相談システムの構築―」(企画者:橋本創一)2016

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員のもつ心理プログラムへの受容感―パッケージ化されたプログラムと短時間プログラムの比較― 自主シンポジウム「学校に役立つ認知行動療法(CBT)―児童・生徒,教員,保護者の支援に活用するCBT―」(企画者:松本有貴)2015

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟大学)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] プログラム実施による教員の効力感の変化 自主シンポジウム「学校における教員による心理教育」(企画者:松本有貴)2015

    • Author(s)
      石本雄真
    • Organizer
      日本学校心理学会第17回大阪大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学(天王寺キャンパス)
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi