• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Knowledge of Pedagogy Produced by Agents of Japanese Non-Official Educational Movement

Research Project

Project/Area Number 15K04208
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Honda Yoshikatsu  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (50610565)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉村 敏之  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (80261642)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords戦後民間教育研究運動 / 教育学の知 / 数学教育協議会 / 仲本正夫 / 船戸咲子 / 巨摩中学校 / 教育実践アーカイブ / 1次資料 / 戦後民間研究運動 / 教育科学研究会 / 極地方式研究会 / 授業実践 / 授業実践アーカイブ / 山梨県巨摩中学校 / 戦後民間教育研究団体 / 教育実践 / 戦後民間教育運動 / 学習集団 / 日本民間教育研究運動 / 生活綴方教育 / 教育学知
Outline of Final Research Achievements

We made clear the feature of the knoeledge in pedagogy in 1970s and 1980s by analyzing magazines of post-war public educational reserch organizations.(1)In 1970s and 1980s, these organaizations lost sight of the direction in reserches of educational contents and methods.Students are deprived of their learning motivation ,enforced the cramming system of education.Japanese public ecucational reserch movement found no resolution of these educational problems.(2)Japanese educational reserch organaization paid attention to the facts of educational practices, and tried to approach how students developmented their academic thoughts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果は、1970、80年代における民間の教育研究運動が、教育実践の営みとその過程で生み出された事実に着目し、新しい教育学の知のかたちを模索していった過程を、教育実践の1次資料の検討を通じて明らかにしているところに学術的な意義がある。
また、研究の過程で蓄積した教育実践の1次資料、とくに、当時の子どもたちの学びの様子を知ることができる資料を蓄積し、整理し、アーカイブ化してさらなる研究への利用可能性を開いた点で、これからの教育研究に寄与しうるものでもある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (14 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] わたしたちの「教科論」へ―意味の空洞化を超えて2019

    • Author(s)
      本田伊克
    • Journal Title

      教育

      Volume: 878 Pages: 5-13

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] <発達>概念をいま、どのように問うべきか2019

    • Author(s)
      本田伊克
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 53 Pages: 297-308

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの学びを阻むもの、ひらくもの2018

    • Author(s)
      本田伊克
    • Journal Title

      教育

      Volume: 871 Pages: 36-43

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教授学」の再生をめざして2018

    • Author(s)
      本田伊克
    • Journal Title

      教育

      Volume: 869 Pages: 43-51

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 船戸咲子の授業の展開を支えた教材解釈2018

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 53 Pages: 341-347

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 算数科における子どもの学びの阻害2018

    • Author(s)
      本田伊克
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院研究室紀要

      Volume: 1 Pages: 122-128

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 船戸咲子学級における「深い学び」―学習集団による解釈の深化2018

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 52 Pages: 349-356

    • NAID

      120006399873

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 改訂学習指導要領の性格分析―私たちの教育課程づくりをめざして2017

    • Author(s)
      本田伊克
    • Journal Title

      教育

      Volume: 859 Pages: 15-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教育の良心」を引き継ぐために2017

    • Author(s)
      本田伊克
    • Journal Title

      教育

      Volume: 856

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 創造的な教育実践への「第一歩」2017

    • Author(s)
      本田伊克
    • Journal Title

      教育

      Volume: 857

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 船戸咲子による学習集団の組織―「独自学習」の充実2017

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 51

    • NAID

      120005955197

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 個が育つ学習集団の組織-船戸咲子の実践2016

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第50巻 Pages: 305-315

    • NAID

      120005695692

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもを見る・子どもが見える-船戸咲子さんの事実2016

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 第885号 Pages: 26-29

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 『戦後日本の教育学と教育学』を読む2015

    • Author(s)
      本田伊克
    • Journal Title

      教育

      Volume: 832号 Pages: 106-109

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教授学をいかに継承し創造するか2018

    • Author(s)
      本田伊克
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校と教室の日常から教育課程をたちあげる2018

    • Author(s)
      本田伊克
    • Organizer
      教育科学研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラムにおけるpowerful knowledge2018

    • Author(s)
      本田伊克
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 私たちの教育課程づくりを考える2017

    • Author(s)
      本田伊克
    • Organizer
      教育科学研究会(3月集会)
    • Place of Presentation
      ヴォーリズ学園(滋賀県近江八幡市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 船戸咲子による学級の組織―「さかえちゃん式まちがい」の生まれた集団2017

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会(桜美林大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習集団の組織過程―船戸咲子の授業2016

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Organizer
      日本教育学会(第75回大会)
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 授業を記録すること―方法と意義<ラウンド>テーブル2016

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Organizer
      日本教育学会(第75回大会)
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 実践を記録することによる教師の成長-群馬県玉村小学校『草原』2015

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Organizer
      日本教育方法学会第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学びの質を考える-授業の組織〈ラウンドテーブル〉2015

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Organizer
      日本教育学会第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 岐路に立つ地域と学校2015

    • Author(s)
      本田伊克
    • Organizer
      第54回教育科学研究会全国大会
    • Place of Presentation
      松本大学(長野県松本市)
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi