• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparison of the Images of Educational Thinkers

Research Project

Project/Area Number 15K04211
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

UEHARA Shuichi  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (70515965)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上野 正道  大東文化大学, 文学部, 教授 (50421277)
小山 裕樹  摂南大学, 外国語学部, 講師 (60755445)
岸本 智典  作新学院大学女子短期大学部, 幼児教育科, 講師 (50757713)
関根 宏朗  明治大学, 文学部, 専任准教授 (50624384)
日暮 トモ子  有明教育芸術短期大学, 子ども教育学科, 教授(移行) (70564904)
藤井 佳世  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (50454153)
間篠 剛留  大阪成蹊大学, マネジメント学部, 講師 (90756595)
渡邊 福太郎  慶應義塾大学, 文学部(三田), 助教 (80634047)
原 圭寛  弘前学院大学, 文学部, 講師 (30779880)
Research Collaborator TEN Isei  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords教育思想家像 / 国際比較 / 教育思想史 / 比較教育学
Outline of Final Research Achievements

We compaired how educational thoughts are discussed in USA, UK, France, Germany and China by considering the acceptances of educational thinkers such as John Locke, Jean-Jacques Rousseau, Johann Friedrich Herbart, John Dewey, Maria Montessori, Ludwig Wittgenstein, Sigmund Freud, and Jurgen Habermas.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report

Research Products

(55 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (23 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (16 results)

  • [Journal Article] 教育思想家像の国際比較――教職の専門性と教員養成課程の改革――2018

    • Author(s)
      藤井佳世・上野正道
    • Journal Title

      東アジア教育研究

      Volume: 第5号 Pages: 1-12

    • NAID

      40021494763

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アジアの教員研修制度の特質-マレーシア,中国,日本を事例として-2018

    • Author(s)
      鴨川明子・日暮トモ子・鈴木賀映子
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 第27号 Pages: 199-217

    • NAID

      40021625966

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員採用試験における教職教養分野の特質と課題――教育思想史分野を中心に2018

    • Author(s)
      相馬伸一・室井麗子・椋木香子・小山裕樹・生澤繁樹
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 第58巻第2号(通巻112号) Pages: 117-159

    • NAID

      120006415193

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] <図書紹介4>エティエンヌ・ボノ・ド・コンディヤック(山口裕之訳)『論理学―考える技術の初歩』(講談社学術文庫、2016年)2017

    • Author(s)
      上原秀一
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第29号 Pages: 131-132

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育史はいかにして教員養成に組み込まれえたか――キリスト教的価値の消失過程に おけるライナス・ブロケット『教育の進歩と歴史』の意義2017

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      作新学院大学女子短期大学部研究紀要

      Volume: 第1号 Pages: 24-34

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] W. ジェイムズ教育論における「注意の持続」の意味2017

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第58号 Pages: 1-10

    • NAID

      40021365200

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロキウム〈教育思想史〉の誕生 : 日本とドイツ2017

    • Author(s)
      相馬伸一・下司晶・鈴木宏・日暮トモ子・尾崎博美・塩見剛一
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第26号 Pages: 107-113

    • NAID

      40021364037

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 〈道徳教育〉の研究問題の所在――見落とされている問題群――2017

    • Author(s)
      上原秀一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部研究紀要

      Volume: 第67号第1部 Pages: 1-16

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 全球化時代的東亜的学校改革2017

    • Author(s)
      上野正道(李春訳)
    • Journal Title

      東亜教育研究

      Volume: 第3号 Pages: 28-42

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自律の一契機たる自己開示に関する小考 ―― 道徳科指導における「アクティブ・ラーニング」の評価可能性について――2017

    • Author(s)
      関根宏朗
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 第39号 Pages: 41-52

    • NAID

      120006329736

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国の教員資格認定制度改革に関する考察――小学校教師に求められる専門性に着目して――2017

    • Author(s)
      日暮トモ子
    • Journal Title

      有明教育芸術短期大学紀要

      Volume: 第8号 Pages: 3-18

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ラーニング・コミュニティ論の思想的基盤の創出――カリキュラム改革におけるデューイとミクルジョンの『調停』――2017

    • Author(s)
      間篠剛留
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 第3号 Pages: 91-99

    • NAID

      40022338065

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 北詰裕子著『コメニウスの世界観と教育思想――17世紀における事物・言葉・書物――』2016

    • Author(s)
      上原秀一
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第25号 Pages: 198-201

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Educazione democratica e riforma della scuola in Giappone nell'era della globalizzazione:alimentare la speranza nell'apprendimento al di la del cinismo2016

    • Author(s)
      Masamichi Ueno (translated by Stefano Oliverio)
    • Journal Title

      Civitas Educationis, Education, Politics and Culture

      Volume: vol.5, no.2 Pages: 89-105

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育思想史の「裏面」を問う――「古典」はどう読まれてこなかったのか――2016

    • Author(s)
      相馬伸一・下司晶・室井麗子・小山裕樹・生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第25号 Pages: 166-172

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 山名淳著『都市とアーキテクチャの教育思想』2016

    • Author(s)
      関根宏朗
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第113号 Pages: 194-200

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 多文化共生社会における教育2016

    • Author(s)
      上原秀一
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 第52号 Pages: 208-211

    • NAID

      130007887851

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] フランスの教員数の算定方式2016

    • Author(s)
      上原秀一
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 第22号 Pages: 196-198

    • NAID

      130008102859

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] フランスの{道徳教育}と学習者の評価2016

    • Author(s)
      上原秀一
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 通巻734号 Pages: 15-17

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] Democratic Education and School Reform: Creating Hope for Learning Beyond Cynicism2016

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      人文科学

      Volume: 第21号 Pages: 61-81

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] W. ジェイムズ教育論における「活動」概念の再解釈--「意識の生物学的基礎」の強調とその教育観への帰結--2016

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      作新学院大学・作新学院大学女子短期大学部教職実践センター研究紀要

      Volume: 第3号 Pages: 13-22

    • NAID

      40020974535

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] W. ジェイムズ教育論の位置(1)--H. ミュンスターベルク「習慣形成」論との比較のもとで--2016

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      作大論集

      Volume: 第6号 Pages: 95-106

    • NAID

      120006328881

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育学としての「公衆」形成論--デューイ民主主義思想の諸条件の方へ--2015

    • Author(s)
      岸本智典
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第24号 Pages: 50-55

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 最晩期ウィトゲンシュタインの教育学――「訓練」から「教育」へ2018

    • Author(s)
      渡邊福太郎
    • Organizer
      三田教育学会(講演会)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成における教育思想家増の比較:アメリカ、イギリス、フランスの教員養成教材から2017

    • Author(s)
      上原秀一・原圭寛・間篠剛留
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] コロキウム2:〈教育思想史〉の誕生(2)――ペスタロッチと英米教育思想史2017

    • Author(s)
      相馬伸一・下司晶・椋木香子・高宮正貴・岸本智典・眞壁宏幹
    • Organizer
      教育思想史学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] シティズンシップの学習と政治的主体性――デューイ以降の民主主義教育論を再考する――2017

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本デューイ学会第61回研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] マレーシア、中国、日本における教員研修の特質2017

    • Author(s)
      鴨川明子・日暮トモ子・鈴木賀映子
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] アジアの教員研修の現状-中国の教職観と専門性を中心に-2017

    • Author(s)
      日暮トモ子
    • Organizer
      東アジア教育国際カンファレンス2017秋
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ヘルバルトにおける「陶冶可能性」概念の再検討――「完全性」概念との関わりから2017

    • Author(s)
      小山裕樹
    • Organizer
      日本ディルタイ協会関西大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ポスト基礎付け主義と規範の行方―― 政治と教育から問いなおす2017

    • Author(s)
      生澤繁樹・玉手慎太郎・田畑真一・市川秀之・山本圭・関根宏朗
    • Organizer
      教育思想史学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] W. ジェイムズ教育論における「注意」概念とその思想史的文脈2017

    • Author(s)
      岸本智典
    • Organizer
      アメリカ教育史研究会2016年度全体集会
    • Place of Presentation
      ホテル新大阪東口ステーションビル
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Translating Democracy in the Education System Context: Encounter with Dewey's Theory in Japan2016

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Organizer
      The 15th Biennial World-Conference of the International Network of Philosophers of Education
    • Place of Presentation
      University of Warsaw (Poland)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Translating Education into Democratic Terms: The Encounter with Dewey in Three European and Asian Settings2016

    • Author(s)
      Stefano Oliverio, Bianca Thoillez, Masamichi Ueno
    • Organizer
      The 15th Biennial World-Conference of the International Network of Philosophers of Education
    • Place of Presentation
      University of Warsaw (Poland)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] W. ジェイムズ教育論における「注意の持続」の意味――「注意」は人間の条件たりうるか――2016

    • Author(s)
      岸本智典
    • Organizer
      日本デューイ学会第60回大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中国の「教員資格試験」制度改革に関する考察2016

    • Author(s)
      日暮トモ子
    • Organizer
      日本比較教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の教員養成における教育思想史の位置づけの検討――明治期師範学校のカリキュラムと教科書を手がかりに――2016

    • Author(s)
      日暮トモ子
    • Organizer
      教育思想史学会第26回大会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の教育改革の動向――教員を巡る問題に着目して――2016

    • Author(s)
      日暮トモ子
    • Organizer
      東アジア教育国際カンファレンス2016
    • Place of Presentation
      一般社団法人東アジア教育研究所
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ヘルバルト教育思想の「裏面」を問う一つの試み--「完全性」概念に依拠しながら--2015

    • Author(s)
      小山裕樹
    • Organizer
      教育思想史学会第25回大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 現代フランスの教育改革2018

    • Author(s)
      フランス教育学会
    • Total Pages
      362
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 世界の学校と教職員の働き方--米・英・仏・独・中・韓との比較から考える日本の教職員の働き方改革--2018

    • Author(s)
      藤原文雄
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 諸外国の教員養成における教員の資質・能力スタンダード2018

    • Author(s)
      猿田祐嗣
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] ワークで学ぶ教育課程論2018

    • Author(s)
      井藤元・尾崎博美
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教育思想事典[増補改訂版]2017

    • Author(s)
      教育思想史学会
    • Total Pages
      869
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] ウィトゲンシュタインの教育学――後期哲学と「言語の限界」2017

    • Author(s)
      渡邊福太郎
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] ワークで学ぶ教職概論2017

    • Author(s)
      井藤元
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Research-status Report
  • [Book] 教育の哲学・歴史2017

    • Author(s)
      古屋恵太・小山裕樹・村松灯・間篠剛留・米津美香・山田真由美・原圭寛・矢田訓子
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 西洋教育思想史2016

    • Author(s)
      真壁宏幹
    • Total Pages
      688
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 新しい保育原理2016

    • Author(s)
      佐藤康富編
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      大学図書出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ道徳教育2016

    • Author(s)
      井藤元編
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 現代教育の争点・論点2015

    • Author(s)
      松浦良充編
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] Democratic Education and the Public Sphere: Towards John Dewey's Theory of Aesthetic Experience2015

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      Routledge Taylor & Francis
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 「甘え」と「自律」の教育学--ケア・道徳・関係性--2015

    • Author(s)
      下司晶編
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      世織書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教員養成を問いなおす--制度・実践・思想--2015

    • Author(s)
      下司晶・須川公央・関根宏朗編
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ教育学2015

    • Author(s)
      井藤元編
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi