• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Historical Analysis of the Teacher's Growth through the Curriculum Development related to the Decroly Method

Research Project

Project/Area Number 15K04214
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

HASHIMOTO Miho  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (60222212)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsドクロリー / 教師の成長 / 進歩主義教育 / 大正新教育 / プロジェクト / カリキュラム / 教師教育 / 進歩主義 / 新教育 / 合科学習 / 低学年教育
Outline of Final Research Achievements

This study aims at clarifying the historical characteristics of the modern Japanese teachers' growing process by comparing their experiences of studying and implementing the Decroly Method in elementary schools with those of the American teachers of the same period. At first, the study described the theoretical background and the practical characters of the Decroly Method, and then investigated on how such kind of method was introduced and was developed both in Japan and America after the information was brought in the 1920s. After the comparison between the efforts done in both countries, it became clear that though Japanese teachers had difficulties in maintaining systematical research, outstanding practitioners could organize environments for experimental practices, to develop curriculum in a collaborative way.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、日米の新教育運動期にドクロリー・メソッド導入の過程で教師がカリキュラム開発能力を向上させていた事例に注目し、従来未解明であったドクロリー・メソッドの受容過程やその役割を明らかにした。本研究の成果により、ドクロリー・メソッドによるカリキュラム理論の特質やカリキュラム開発上の課題が明らかになったほか、日本の教師教育の歴史的特性についてそれを形成した外的要因と内的要因を提示した。本研究の成果は、現在の教師教育の場に必要な条件(環境)整備と、現職教育の研修時における省察プログラムの開発に歴史的示唆を与え得る。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 5 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 思想史と実践史を架橋する―新教育研究への提案2018

    • Author(s)
      橋本美保・江口潔・遠座知恵・宮野尚
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 111-117

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 上沼久之丞によるドクロリー教育法の紹介―大正新教育期公立小学校長のリーダーシップ―2018

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 69 Pages: 1-14

    • NAID

      120007047766

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 近代日本におけるウィネトカ・プラン情報の普及―国際新教育運動における情報交流の一断面―2018

    • Author(s)
      宮野尚・橋本美保
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 69 Pages: 15-31

    • NAID

      120007047765

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 近代日本におけるドクロリー教育情報の普及―国際新教育運動と大正新教育2017

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要

      Volume: 68 Pages: 9-23

    • NAID

      120007048191

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] C. W. ウォッシュバーンにおける集団的創造的活動の思想形成 : ヨーロッパ新教育の影響を中心に2017

    • Author(s)
      宮野尚・橋本美保
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要

      Volume: 68 Pages: 25-35

    • NAID

      120007048190

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実際の理論化―看過されてきた実践思想2016

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 27-30

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 西口槌太郎によるドクロリー教育法の受容―大正新教育期の教師に与えたドクロリー教育思想の影響―2015

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      教育学研究年報

      Volume: 34 Pages: 15-31

    • NAID

      110010059969

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の成長を促す学校経営―大正新教育における二校の実践改革を比較して―2018

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      世界新教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Circulation of Knowledge on Progressive Education in Modern Japan2018

    • Author(s)
      Miho Hashimoto, Hisashi Miyano
    • Organizer
      International Standing Conference for the History of Education 40
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 思想史と実践史を架橋する―新教育研究への提案―2017

    • Author(s)
      橋本美保、江口潔、遠座知恵、宮野尚
    • Organizer
      教育思想史学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 東京市富士小学校におけるカリキュラム開発の態勢―大正新教育期の公立小学校における教師の協同―2016

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第27回大会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 東京市富士小学校におけるドクロリー教育法の受容―1920年代の奈良靖規の実践を中心に―2015

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第26回
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新しい時代の教育方法 [改定版]2019

    • Author(s)
      田中耕治、鶴田清司、橋本美保、藤村宣之
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 大正新教育の受容史2018

    • Author(s)
      橋本美保
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798914671
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 文献資料集成 大正新教育2016

    • Author(s)
      橋本美保
    • Total Pages
      4000
    • Publisher
      日本図書センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 大正新教育の思想―生命の躍動2015

    • Author(s)
      橋本美保・田中智志
    • Total Pages
      584
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi