• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Effect of Teachers' Intervention to support Students' Language Activities

Research Project

Project/Area Number 15K04217
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Yamato Makiko  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (60555879)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松友 一雄  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (90324136)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords教師のインターベンション / 教師の見とり / 学習者の言語活動 / 学習者の変容 / 教師の認識 / 授業 / 学習者の意欲 / 学習者 / 小学校での授業 / 言語活動
Outline of Final Research Achievements

In this study, we not only show the types of verbal / nonverbal effects of teachers' intervention in elementary schools and junior high schools, but also teachers' intervention have the effect of connecting the learner's experience and abstract concepts. And we clarified teachers' intervention have the effect that students gain learning discipline and encourage motivation for learning and fostering consciousness to others.
We also extracted relationships between teachers' intervention learning tasks and goals, teachers'intentions of intervention, and immediate evaluation of students' activities. For example, teachers who judged the students' participation as a chance to deeply excavate the students' prerequisite, link student's living experience and pre-existing content and they also the connect opinions of individuals and support students' collaboration.Furthermore, the teachers think the lesson as opportunities to promote students' recognition through these intervention.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 教師のインターベンションを支える「見取り」と「解釈」に関する研究―小学校国語科の授業分析を通して―2017

    • Author(s)
      大和真希子 松友一雄
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 2 Pages: 225-242

    • NAID

      120006452423

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「開放制」原則下の実践的教師教育プログラムの運営に関する研究(3)2017

    • Author(s)
      岩田康之 大和真希子 早坂めぐみ 山口晶子
    • Journal Title

      日本教育学会大會研究発表要項

      Volume: 75 Pages: 216-217

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校高学年児童の読解力を育成するための教師の「見とり」と インターベンションに関する研究2016

    • Author(s)
      大和真希子・松友一雄
    • Journal Title

      福井大学初等教育研究

      Volume: 1 Pages: 1-9

    • NAID

      120005764213

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校教員養成における国語科教科専門科目の役割と意義について-「小学校基礎国語」の実際とその効果-2016

    • Author(s)
      澤崎久和・高山善行・松友一雄
    • Journal Title

      福井大学初等教育研究

      Volume: 1 Pages: 31-37

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「開放制」原則下の実践的教師教育プログラムの運営に関する研究(2)―実習指導体制と実習生の意識に着目してー2016

    • Author(s)
      岩田康之・大和真希子・山口晶子・早坂めぐみ
    • Journal Title

      教員養成カリキュラム開発研究センター研究年報(東京学芸大学)

      Volume: 15 Pages: 31-42

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 国語科の授業作りと評価を考えるー教師の「見取り」とインターベンション2016

    • Author(s)
      松友一雄
    • Journal Title

      公開講座ブックレット5 国語の授業作りと評価 を考える

      Volume: 1 Pages: 1-10

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 国語科授業における教師の「見取り」とインターベンション: 効果的なインターベンションを生み出す即時的評価2015

    • Author(s)
      松友一雄
    • Journal Title

      国語教育研究(広島大学)

      Volume: 56 Pages: 86-95

    • NAID

      120005733301

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の授業観・学力観とインターベンションの相関性に関する研究2016

    • Author(s)
      大和真希子・松友一雄
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学八王子キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 授業における教師のインターベンションを支える「見とり」に関する研究2015

    • Author(s)
      大和真希子・松友一雄
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「開放制」原則下の実践的教師教育プログラムの運営に関する研究(2)2015

    • Author(s)
      岩田康之・大和真希子・早坂めぐみ
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学教育学部
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi