• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study for Learning Environment through Dialogical Activities in the Multicultural Classrooms

Research Project

Project/Area Number 15K04219
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

UTSUNOMIYA Hiroaki  静岡大学, 教育学部, 教授 (30276191)

Research Collaborator SUGANO Fumihiko  
YAMAMOTO Lucia Emiko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学習環境 / 対話 / 生態学 / 言語教育 / 言語文化的多様性
Outline of Final Research Achievements

Languages and cultures are rapidly becoming diverse in classrooms across the country. The purpose of this research is to create a "learning environment" that positively evaluates the diversity. In this research, practical knowledge is extracted through verification of such a situation, and the theory of improvement of the learning environment by dialogical activity is made. Also we clarify that the relationship between the effectiveness of the dialogical method and the educational function of the language. Through this verification process, we have developed a curriculum that is easy to practice in this field, and advocated a "policy for creating a learning environment" that can be applied to various educational activities. Finally we clarified that "ecological-educational goals (= diversity, balance, sustainability)" are essential for constructing learning environment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育的営為とは、単に個人の能力の向上を図り発達を促進することではなく、学びの環境を良質化することに最も重い価値を置かなくてはならない。本研究は、この理念を実証し実践的な取組に繋がる方策を提唱したところに社会的意義がある。また、当該方策の実行にあたっては言語を媒介とした対話的な諸活動の充実を目指すことの重要性を説いた。これは生態学的言語論と呼ばれるが、このほとんど知られていなかった領域を開拓・周知したことに加え、当該議論が教育学および教育実践にとって極めて深い関連性をもつことを明らかにした点において、高い学術的意義が認められる。各地の実践に容易な参照性を提供したことも、本研究の重要な成果である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 8 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 主体的・対話的学びの言語行動―学習開発学的教員養成への道筋2018

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 28 Pages: 68-77

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 言語活動の充実と学習環境づくり2016

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 47 Pages: 1-15

    • NAID

      110010032561

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 文法なんてこわくない!2019

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      ブラウィジャヤ大学人文科学部日本語学科特別講演
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ことばの学習に大切なこと2019

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      国立マラン第八高等学校主催日本語教師研修会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育の研究テーマ―教育実践と学術理論をつなぐ生態学的な捉え方2018

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      第2回日本語教育・言語学についての国際セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 言語教育を生態学的に考える その22017

    • Author(s)
      宇都宮裕章・斎藤智美
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学22号館(東京都, 新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] NativelikeからEcologicalへ―新時代の日本語教育2017

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      第1回日本語教育・文学・文化に関する国際会議(ICJLELC 2017)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 文法なんてこわくない!2017

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      インドネシア教育大学言語文学教育学部日本語教育学科
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 意味を探る―生態学的妥当性のある理論構築2017

    • Author(s)
      宇都宮 裕章
    • Organizer
      インドネシア教育大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語教育を生態学的に考える2016

    • Author(s)
      宇都宮裕章・齋藤智美
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学22号館(東京都, 新宿区)
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 言語活動の充実と学習環境づくり―日本語教育の改善に寄せて2016

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Organizer
      UPI-静岡大学共催「日本語教育セミナー」
    • Place of Presentation
      インドネシア教育大学教育学研究科(インドネシア)
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習環境づくりという視座2016

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第2回年次大会「多文化共生と向きあう」
    • Place of Presentation
      武蔵野美術大学(東京都小平市)
    • Year and Date
      2016-03-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 生態学的言語論が語る学びの未来2018

    • Author(s)
      宇都宮裕章
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759922363
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 教育言語学研究室―生態学的言語論の探求

    • URL

      https://wwp.shizuoka.ac.jp/edlin/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] 教育言語学

    • URL

      http://www.ipc.shizuoka.ac.jp/~eahutsu/

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi