• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Peer evaluation of learning behavior in group activities: a case study of active learning class in liberal arts education

Research Project

Project/Area Number 15K04224
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Tashiro Yasura  三重大学, 教養教育院, 教授 (10398787)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords成績評価 / 学生間評価 / ライティング教育 / ピアレビュー / 相関解析 / アクティブ・ラーニング / 行動評価 / ピア評価 / グループ学習
Outline of Final Research Achievements

In the traditional lesson format, teachers often evaluate student grades by scoring exams and report assignments. In recent active-learning lessons, teachers are required to evaluate the learning performance such as positiveness. In this study, we verified by correlation analysis whether students who directly observe behavior in group activities can mutually evaluate learning behavior and deliverables (peer evaluation). Under the condition that students were made aware of the significance and method of peer evaluation, there was a positive correlation between peer evaluation and teacher evaluation. Initially, there was a concern that peer evaluation might not work due to rigging, but the possibility was eliminated, and it was shown that the reliability of grade evaluation would be improved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ピア評価を実施することで、学生が評価者としての観点を学び、学習行動を内省したり学習目標を確認したりする経験は教育上有用である。また、評価者が複数名であることから、主観評価になりがちな行動評価にある程度の客観性や再現性を与え、成績評価自体の公平性がが上がることも期待される。さらに、評価者である教員が一人では把握が困難な各グループでの学習行動を加味できることで、中間過程も含めてた多様な観点を含む成績評価が実現する。このような知見は成績評価の質向上と教員の負荷軽減の資する点で学術的意義と社会的意義を有する。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] レポート成果物の学生相互評価を成績に加味する妥当性――初年次全学必修科目「教養ワークショップ」における取り組み2020

    • Author(s)
      太城康良、和田正法、野田明
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 26 Pages: 81-84

    • NAID

      120006900213

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 10段階ピア評価によるPBL行動評価改善の試み2015

    • Author(s)
      太城康良、森尾邦正、望木郁代、白石泰三、堀浩樹
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 46 supple Pages: 156-156

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] グループ活動における学習行動ピア評価の妥当性――初年次全学必修科目「教養ワークショップ」における取り組み2020

    • Author(s)
      太城康良、和田正法、野田明
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム(オンライン開催)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] レポート成果物の教員評価と学生ピア評価の相関解析 ―初年次全学必修科目「教養ワークショップ」における取り組み―2019

    • Author(s)
      太城康良、和田正法、野田明
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 三重大学教養教育アクティブラーニング型授業における成績評価方法の検証2018

    • Author(s)
      太城康良、長濱文与、下村智子、和田正法、綾野誠紀
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 10段階ピア評価によるPBL行動評価改善の試み2015

    • Author(s)
      太城康良、森尾邦正、望木郁代、白石泰三、堀浩樹
    • Organizer
      第47回 日本医学教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2015-07-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 三重大学版 アクティブ・ラーニングの手引書 ~教養教育における授業実践を事例として~2019

    • Author(s)
      下村智子、野田明、長濱文与、太城康良、和田正法、大熊富季子、田中秀治、井口靖
    • Total Pages
      57
    • Publisher
      三重大学教養教育院 アクティブ・ラーニング推進室
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi