• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Current Welfare Issues of Student Guidance

Research Project

Project/Area Number 15K04227
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

KATAYAMA NORIKO  京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 教授 (60342169)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 角田 豊  京都産業大学, 文化学部, 教授 (30233670)
小松 貴弘  京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 教授 (40305032)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords生徒指導 / 若年層教員 / 福祉的課題 / 若年教員 / チーム学校 / 現代的課題 / 福祉 / スクールカウンセラー / スクールソーシャルワーカー / 貧困 / 教員 / 保護者
Outline of Final Research Achievements

This research starts with the hypothesis that the concept of “school as a team” in Japan is indirectly affected by the lower quality of younger teachers’ overall lives compared to that of more experienced teachers. Under these circumstances, an investigation by questionnaire survey was administered to teachers working in Japanese elementary and junior high schools. The results, however, mostly disproved the hypothesis, with the exception of a few cases. More importantly, it showed that younger teachers are relatively satisfied with their current situations, without any concerns. This suggests limitations of the survey and also brought up a new hypothesis: Are the different perceptions between young and experienced teachers attributed to “differences in sensitivity”? This sensitivity age gap could be the major hindrance in terms of “school as a team,” and it can be a new perspective to address these issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

チーム学校と一口に語られることが多いが,実際には若年層教員とそれ以上の教員とでは認識や感受性は大きく異なることが本研究で明らかになった。したがって,学校現場でチーム学校を進めていく上では,福祉的課題を含む生徒指導分野において,丁寧に進めていかなくてはならない,また対話もおろそかにしてはならない。ごく当たり前のことであるかもしれないが.学校現場では軽視されがちで,警鐘を促す意義をもつといえる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] チーム学校に向けた現代的課題‐生徒指導的観点から‐(3)2019

    • Author(s)
      片山紀子・角田豊・小松貴弘
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 134 Pages: 51-64

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] チーム学校に向けた現代的課題(2)‐生徒指導的観点から‐2017

    • Author(s)
      片山紀子・角田豊・小松貴弘
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 131号 Pages: 33-46

    • NAID

      120006523385

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] チーム学校に向けた現代的課題2017

    • Author(s)
      片山紀子・角田豊・小松貴弘
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 130 Pages: 35-47

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒指導上の現代的課題‐若年教員と中堅以上の教員の差異を中心に2018

    • Author(s)
      片山紀子・角田豊
    • Organizer
      日本生徒指導学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒指導上の現代的課題-ダイバーシティ化が進む中で2016

    • Author(s)
      片山紀子・角田豊
    • Organizer
      日本生徒指導学会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2016-10-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒指導上の現代的課題-教員及び保護者へのアンケート調査をもとに2016

    • Author(s)
      片山紀子・角田豊・小松貴弘
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒指導をめぐる現代的課題に関する研究(1)2015

    • Author(s)
      片山紀子・角田豊
    • Organizer
      日本生徒指導学会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 3訂版 入門生徒指導-「いじめ防止対策推進法」「チーム学校」「多様な子どもたちへの対応2018

    • Author(s)
      片山紀子
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] やってるつもりのチーム学校2017

    • Author(s)
      片山紀子編著
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもを育む学校臨床力2016

    • Author(s)
      角田豊・片山紀子・小松貴弘
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      創元社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi