• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the acceptance of neuroscience in educational research

Research Project

Project/Area Number 15K04234
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Kumai Shota  山口大学, 教育学部, 講師 (30634381)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉田 浩崇  愛媛大学, 教育学部, 講師 (10633935)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教育学 / エビデンス / 脳科学
Outline of Final Research Achievements

The results of this research are summarized in three points.
1)To clarify the ethical traits demanded of educators confronted with evidence, 2)To clarify the acceptance of neuroscience in educational research from the knowledge of critical neuroscience, 3)To clarify what kind of expectations and anxiety against evidence teachers have.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (6 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育」に対する教師の応答のあり方2017

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 63 Pages: 336-347

    • NAID

      40021576882

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育学における脳科学受容の社会的次元:批判的脳科学の射程を探ることを通して2017

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 115-126

    • NAID

      120006527440

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教授学研究における「エビデンス」の位置価に関する検討―ドイツにおける「可視化された学習」をめぐる議論を手掛かりに―2017

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢第3部

      Volume: 66 Pages: 57-72

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] エビデンスに基づく学級経営」の批判的検討2017

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 518-523

    • NAID

      40021171372

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育学研究と実践志向の教員養成改革の関係性を問う2017

    • Author(s)
      佐藤仁、杉田浩崇、白石崇人、樋口裕介、熊井将太
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 62 Pages: 677-688

    • NAID

      40021171460

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2016

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 428-439

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] The Difficulty of Seeing the World Differently: A Pedagogical and Ethical Aspect of Persuasion2017

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      PESA (Philosophy of Education Society of Australasia) Annual Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育」に対する教師の応答のあり方2017

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育学における脳科学受容の社会的次元:批判的脳科学の射程を探ることを通して2017

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教授学研究における『エビデンス』の位置価―ドイツにおける『可視化された学習』をめぐる議論を手がかりに―2016

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく学級経営」の批判的検討2016

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育政策・実践」という磁場2015

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県岡山市)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 愛媛ジャーナル2017

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      (株)愛媛ジャーナル
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 愛媛大学最先端研究紹介infinity「教育研究における脳科学受容に関する研究の推進」

    • URL

      https://www.ehime-u.ac.jp/data_study/data_study-38864/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi