• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Epistemological Relationship between J.Dewey's Theory of Curriculum and Democracy

Research Project

Project/Area Number 15K04235
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of Yamanashi (2017)
Ehime University (2015-2016)

Principal Investigator

KAJIWARA Ikuo  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (30390016)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsデューイ / 教育課程論 / 民主主義社会論 / 認識形成 / 教育課程 / 民主主義 / 科学の知識 / 転移
Outline of Final Research Achievements

This study analyzed an epistemological relationship between Dewey's theory of curriculum and democracy. The result of analysis summarized as following three papers.(1)The Curriculum Study as Subject Contents Study: Development of Subject Contents based on Dewey's Educational Theory, (2)Reconsidering Career Education from the Viewpoint of Theory of General Education : Vocational Education through Science Education, (3)A Structural Position of Dewey's Geography Learning in Democracy and Education. And following four conference presentation are also the result of this study. (a) A Structural Position of Dewey's Conception of Transfer in Democracy and Education, (b)A Structural Position of Dewey's Geography Learning in Democracy and Education, (c)The Continuous Process that the Ability Controlling Environment Develops in Dewey's Empiricism, (d)The professional Role of School Teachers in Dewey's Empiricism.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 普通教育論の視座からキャリア教育を問い直す-理科教育を通した「職業教育」の内容と方法-2017

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 42 Pages: 1-11

    • NAID

      40021294692

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] J.デューイの地理学習の『民主主義と教育』における構造的位置2017

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      東北教育哲学教育史学会

      Volume: 44 Pages: 21-36

    • NAID

      120006346543

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] J.デューイの地理学習の『民主主義と教育』における構造的位置2017

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『教育思想』

      Volume: 44 Pages: 21-36

    • NAID

      120006346543

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 普通教育論の視座からキャリア教育を問い直す-理科教育を通した「職業教育」の内容と方法-2017

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『教育方法学研究』

      Volume: 42

    • NAID

      40021294692

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教科内容学としての教育課程研究-J.デューイの教育理論に基づく教育過程の内容構想-2016

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『日本教科内容学会誌』

      Volume: 2 Pages: 13-25

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習指導要領(2008)の新自由主義的性格-知性の形態と態度の形態との内的関係-2016

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『東北教育学会研究紀要』

      Volume: 19 Pages: 1-14

    • NAID

      40020916476

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] J.デューイにおける教育課程編成論と認識形成論2018

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育学会第75回(2018年3月3日)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] J.デューイの経験主義教育における教師の専門的役割-同役割の民主主義社会論における位置-2017

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育哲学教育史学会大会第50回(2017年9月2日)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] J.デューイの地理学習の『民主主義と教育』における構造的位置2016

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育哲学教育史学会大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-09-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] J.デューイの経験主義における環境制御能力の連続的形成過程-同能力形成における遊びと仕事の機能-2016

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 総合学習と教科学習との内的関係に関する調査研究-J.デューイの「総合学習」論に基づく現状と課題-2016

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育学会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] J.デューイの転移概念の『民主主義と教育』における構造的位置2015

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都日野市)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi