• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing a Course Model Which Ensures a Quality of Text-based Class in Distance Learning

Research Project

Project/Area Number 15K04246
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

TABATA Shinobu  玉川大学, 教育学部, 准教授 (10713290)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 守屋 誠司  玉川大学, 教育学部, 教授 (00210196)
魚崎 祐子  玉川大学, 教育学部, 准教授 (20386650)
山口 意友  玉川大学, 教育学部, 教授 (60413613)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords通信教育課程 / 印刷教材等による授業 / 遠隔教育 / グループ学修 / 補助教材 / 遠隔グループ学修 / 補助動画 / 達成度の比較 / 支援体制
Outline of Final Research Achievements

About 240 thousand students are learning in distance learning.In text-based class, students read textbook and submit a report.And they need to pass the subject exam.We investigated the achievement of “text-based class” and “face-to face class”.We inspected advanced colleges of distance learning.We created auxiliary video to support text-based class.We tried two remote group works.We aimed at the development of a lesson model using text.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] イギリス・ドイツにおける通信制大学の実際と本学の通信教育課程への示唆2017

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、魚崎祐子
    • Journal Title

      「論叢」玉川大学教育学部紀要

      Volume: 1 Pages: 61-70

    • NAID

      120006868255

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 通信教育課程におけるブレンディッドスクーリングの試行結果ー学修内容の理解と学修への積極的な取り組みを目指した試行の結果ー2017

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、山口意友、魚崎祐子
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーションVol.43

      Volume: 1 Pages: 30-35

    • NAID

      130007383254

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] テキスト学修を支援する補助動画の効果2017

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、山口意友、魚崎祐子、豊田修
    • Journal Title

      「論叢」玉川大学教育学部紀要

      Volume: 1

    • NAID

      40021246464

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] グループ学修を取り入れた遠隔授業の試み2016

    • Author(s)
      田畑忍
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター年報 第6号

      Volume: 6 Pages: 83-90

    • NAID

      40021001105

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 印刷教材等による授業と面接授業における学修の達成度の検討2016

    • Author(s)
      田畑忍
    • Journal Title

      「論叢」玉川大学教育学部紀要

      Volume: 1 Pages: 143-149

    • NAID

      40020850953

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教員による教材解釈が授業内容の理解に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Journal Title

      「論叢」玉川大学教育学部紀要

      Volume: 1 Pages: 133-142

    • NAID

      40020850939

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小・中学校の数学教育を支える教員養成について2015

    • Author(s)
      守屋誠司
    • Journal Title

      2013-14年度学会課題SG 戦後数学教育の評価と将来に向けての対応についての研究 報告集

      Volume: 1 Pages: 180-182

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 通信教育課程におけるブレンディッドラーニングの試行について2017

    • Author(s)
      田畑忍
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「印刷教材等による授業」における遠隔グループ学修2017

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、山口意友、魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「印刷教材等による授業」の学修を支援するために2016

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、山口意友、魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「印刷教材等による授業」の質保障を実現する授業モデルの開発を目指して2015

    • Author(s)
      田畑忍、守屋誠司、山口意友、魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi