• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical & Empirical Study of Curriculum Development of Multicultural Teacher Education

Research Project

Project/Area Number 15K04251
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMusashi University

Principal Investigator

KANAI KAORI  武蔵大学, 人文学部, 教授 (20722838)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords多文化 / 共生 / 教師教育 / カリキュラム開発 / 多文化教師教育 / 教員研修 / 多様性 / 大学教職課程
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is to develop curriculum of multicultural teacher education for in-service and would-be teachers in Japan. Based on the analysis of theoretical as well as empirical studies of multicultural teacher education in the U.S. and anti-racism education in Japan, a theoretical framework for designing the curriculum was presented. Furthermore, the curriculum was organized and put into practice in classes and teacher training programs in schools. The teacher feedback was utilized so as to improve the curriculum in quality.
The whole study emphasized the persons who assume the leading roles for multicultural society is none other than school teachers and that educating in-service and would-be teachers for that purpose is fairly important, which made a great impact on the discussions of school education and teacher education in the academic community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、これまでほとんど着手されていなかった多文化共生のための教師教育に着目し、教員志望学生(または現職教員)を対象とする多文化共生のためのカリキュラムを編成し実践するための理論的視座を提示するとともに、カリキュラムの実践的検証を行い高度化した。これによって、教職を志望する学生や教師に対し、多文化共生社会の実現に向けて一定の教育的効果を与えることができた。さらに一連の研究を通じて、多文化共生社会の実現のためには学校における教師のあり方と教師教育が重要であることを主張したことで、学校教育ならびに教師教育をめぐる議論の発展に対し大きく寄与した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 多様な文化的背景の子どもたちと中等教育実践の課題2019

    • Author(s)
      金井香里
    • Journal Title

      教育方法48 中等教育の課題に教育方法学はどう取り組むか

      Volume: 48

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践のリフレクションを実践研究にどうつなげるか2019

    • Author(s)
      金井香里
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 34

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グローバル時代に求められる教師像2018

    • Author(s)
      金井香里
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 33 Pages: 8-21

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グローバル化する社会と教師ー市民性を育てる教師教育カリキュラムの理論的視座2018

    • Author(s)
      金井香里
    • Journal Title

      武蔵大学総合研究所紀要

      Volume: 27

    • NAID

      40021681189

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本における反差別のための教育の展開と課題2017

    • Author(s)
      金井香里
    • Journal Title

      武蔵大学教職課程研究年報

      Volume: 31 Pages: 78-86

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 多文化共生をめざす教師教育―米国における多文化教師教育研究からの示唆―2016

    • Author(s)
      金井香里
    • Journal Title

      武蔵大学教職課程研究年報

      Volume: 30

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Reinstating the Diversity as a Medium for Rethinking Education and Teacher Education in Japan2019

    • Author(s)
      Kaori Kanai
    • Organizer
      World Research Education Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 実践のリフレクションを実践研究にどうつなげるか2018

    • Author(s)
      金井香里
    • Organizer
      日本学校教育学会第33回大会(於東京学芸大学) ラウンドテーブル「実践研究論文に挑戦しよう―自分の問題関心を実践研究として成立させるために―」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多文化共生をめざす教師教育カリキュラムのデザイン―多様性と社会的正義に対するスタンスの形成という観点からー2017

    • Author(s)
      金井香里
    • Organizer
      異文化間教育学会第38回大会(於東北大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スタンダード化された教室における多様性への対応―教師はニューカマーの子どもに対応できるのかー2016

    • Author(s)
      金井香里
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会課題研究Ⅰ「授業のスタンダード化を問うー子どもの多様性の視点からー」
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県博多市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化共生のための教師教育カリキュラム―米国における多文化教師教育研究からの示唆―2016

    • Author(s)
      金井香里
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第27回大会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-07-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化共生をめざす教師教育カリキュラムの開発―米国における多文化教師教育研究からの示唆―2015

    • Author(s)
      金井香里
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 子どもと教師のためのカリキュラム論2019

    • Author(s)
      金井香里、佐藤英二、岩田一正、高井良健一
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      成文堂
    • ISBN
      9784792361167
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi