• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The rise and decline of Japanese spiritual theory in the Showa period of prewr and wartime

Research Project

Project/Area Number 15K04252
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMusashino Art University

Principal Investigator

Takahashi Yoichi  武蔵野美術大学, 造形学部, 教授 (70299957)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords日本精神 / 皇国ノ道 / 国民道徳 / 国民精神 / 教育勅語 / 共通教化 / 日本教育史 / 海後宗臣 / 道徳教育 / 日本精神論 / ワークショップ / 道徳 / 国体 / 教育史 / 宗教教育
Outline of Final Research Achievements

This study, entitled "The rise and decline of Japanese spiritual theory in the Showa period of prewr and wartime", is on the activation of Japanese spritual theory (Nippon-Seishin-ron ) in the 1930s speech field and the "Japanese spiritual series" ( Nippon-Seishin-sosho ) and "Educational-Academic series" ( Kyogaku-sosho ) by the Ministry of Education (Monbusho Shiso-kyoku,Kyogaku-kyoku). We will analyze the academic background and discourse of the following publications. The concept of "Japanese spirit" (Nippon-Seishin ) is based on the Imperial Manuscript on Education ( Kyoiku-Chokugo ) , inherits the concept of "National morality" ( Kokumin-Dotoku ), and conected to the concept of "Imperial road" (Kokoku-no-Michi )in the 1941 National School Ordinance (Kokumin-Gakko-Rei ) . It became clear that the Japanese spirit had academic restrictions such as criticism of classical literature and world history studies, and restrictions on its function as a concept of national integration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、1930-40年代の日本精神論の様態と、教育勅語を巡る諸概念の継承関係を明らかにするものであるが、それは今日の伝統文化教育や、近代日本の教育の主導的概念をどう理解するかという現代的・社会的意義を有するものである。本研究の学術的成果として『共通教化と教育勅語』(東京大学出版会2019年)、教養書として『くわしすぎる教育勅語』(太郎次郎社エディタス2019年)、さらに社会的問題提起としての強調として教育史学会編『教育勅語の何が問題か』(岩波ブックレット2017年)、岩波書店編集部『徹底検証教育勅語と日本社会』(岩波書店2017年)が刊行された。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (7 results) (of which Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results) Book (12 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 教育勅語を伝える ―コロキウムの趣旨と討議の概要―2020

    • Author(s)
      小野雅章・高橋陽一
    • Journal Title

      造形と教育

      Volume: 14 Pages: 1-4

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 討議とこれからの「伝えること」2020

    • Author(s)
      高橋陽一
    • Journal Title

      造形と教育

      Volume: 14 Pages: 15-16

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳教育と教育勅語をめぐる教育史研究(課題と展望)2017

    • Author(s)
      高橋陽一
    • Journal Title

      『日本教育史研究』

      Volume: 36 Pages: 100-115

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ワークショップの概念史―海後宗臣の教育学理論と実践を手がかり―2017

    • Author(s)
      高橋陽一
    • Journal Title

      造形と教育

      Volume: 10 Pages: 148-163

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小野雅章著『御真影と学校―「奉護」の変容2016

    • Author(s)
      高橋陽一
    • Journal Title

      日本歴史

      Volume: 812 Pages: 141-142

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] メディアとしての日本教育史―『日本教育史略』から現在まで2016

    • Author(s)
      高橋陽一
    • Journal Title

      造形と教育

      Volume: 9 Pages: 33-38

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 海後教育史学の再検討と教育類型史観―海後宗臣『現代文明史』教育史原稿の分析を中心に2016

    • Author(s)
      高橋陽一
    • Journal Title

      造形と教育

      Volume: 9 Pages: 39-50

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] コロキウム「教育勅語を伝える」2019

    • Author(s)
      小野雅章・高橋陽一・米田俊彦・樋浦郷子・伊東毅
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育勅語の徳目の構造と解釈論2017

    • Author(s)
      高橋陽一
    • Organizer
      教育史学会公開シンポジウム「教育勅語の何が問題か」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ワークショップの概念史―海後宗臣の教育学理論と実践を手がかりに―2016

    • Author(s)
      高橋陽一
    • Organizer
      日本教育史学会 第600回例会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Year and Date
      2016-03-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 海後教育史学の再検討と教育類型史観2015

    • Author(s)
      高橋陽一
    • Organizer
      教育史学会 第59回大会 コロキウム
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-09-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] メディアとしての日本教育史―『日本教育史略』から現在まで―2015

    • Author(s)
      高橋陽一
    • Organizer
      日本教育史研究会 第23回サマーセミナー
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] これからの生活指導と進路指導2020

    • Author(s)
      高橋陽一・川村肇・伊東毅・渡辺典子・奈須恵子
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      武蔵野美術大学出版局
    • ISBN
      9784864631099
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 共通教化と教育勅語2019

    • Author(s)
      高橋 陽一
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130562287
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] くわしすぎる教育勅語2019

    • Author(s)
      高橋 陽一
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      太郎次郎社エディタス
    • ISBN
      9784811808321
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ファシリテーションの技法2019

    • Author(s)
      高橋 陽一
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      武蔵野美術大学出版局
    • ISBN
      9784864630993
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 総合学習とアート2019

    • Author(s)
      高橋 陽一、高橋 陽一、杉山 貴洋、葉山 登、川本 雅子、田中 千賀子、有福 一昭
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      武蔵野美術大学出版局
    • ISBN
      9784864630986
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新しい教育通義2018

    • Author(s)
      高橋 陽一
    • Total Pages
      680
    • Publisher
      武蔵野美術大学出版局
    • ISBN
      4864630712
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 道徳科教育講義2017

    • Author(s)
      高橋 陽一、伊東 毅
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      武蔵野美術大学出版局
    • ISBN
      4864630593
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育勅語の何が問題か2017

    • Author(s)
      米田 俊彦、高橋陽一、小股 憲明、樋浦 郷子
    • Total Pages
      71
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      4002709744
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 徹底検証教育勅語と日本社会2017

    • Author(s)
      岩波書店編集部、高橋 陽一ほか9名
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      4000612336
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 道徳科教育講義2017

    • Author(s)
      高橋陽一・伊東毅
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      武蔵野美術大学出版局
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 新しい教育事情2016

    • Author(s)
      高橋陽一ほか編集委員7名校閲委員16名執筆39名
    • Total Pages
      372
    • Publisher
      公益財団法人私立大学通信教育協会
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新しい教育相談論2016

    • Author(s)
      高橋陽一・伊東毅編
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      武蔵野美術大学出版局
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 公開シンポジウム「教育勅語の何が問題か」の報告資料について

    • URL

      http://kyouikushigakkai.jp/info/2017/0612132411

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi