• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive analysis of blended learning in studetns' BBS comments and grade

Research Project

Project/Area Number 15K04255
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Hozaki Norio  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (70221562)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山地 弘起  長崎大学, 大学教育イノベーションセンター, 教授 (10220360)
鈴木 広子  東海大学, 付置研究所, 教授 (50191789)
稲葉 利江子  津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (90370098)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsブレンド型授業 / オンデマンド授業 / 対面授業 / 書き込み / BBS / オンライン・ディスカッション / 対面式授業 / BBSコミュニケーション / 授業評価 / ディスカッション / オンデマンド講義 / 対面式講義 / 成績
Outline of Final Research Achievements

The present study intended to clarify the process of online communication/discussion on BBS in the blended class, Presentation Basics, with five on-demand classes followed by one face-to-face class session. On BBS discussion, the most frequent kind of postings was linear 2-3 writing chain as was anticipated. One main reason for the chain of postings to end was caused by consolidating and concluding comments. On the other hand, for a writing chain to continue was because of raising questions and expanding topics through personal experiences. Quite interestingly, the second writing followed by the first writing after seeing the class video was found significantly important when considered the continuity and expansion of the discussion.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] The Ohio State Univeristy/DEALL(米国)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学研究室が実践する小規模での米国短期海外研修の活動に参加した学生の自己評価、気づき、学びの分析2016

    • Author(s)
      保崎則雄
    • Journal Title

      総合学術学会誌

      Volume: 第15号 Pages: 45-50

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンライン・ディスカッションを通した学生間のインタラクションと英語の変化2016

    • Author(s)
      鈴木広子 菅原安彦 保崎則雄
    • Journal Title

      東海大学教育開発研究センター 研究紀要

      Volume: 第24号 Pages: 27-41

    • NAID

      40021427280

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アクティブラーニングとは2016

    • Author(s)
      山地弘起
    • Journal Title

      女子体育

      Volume: 58巻 Pages: 14-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Learning ESP vocabulary: An analysis redefining the relationship between input2016

    • Author(s)
      Hiroko Suzuki, Miho Fujieda
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 52 Pages: 299-318

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 創造的映像制作授業におけるEMIの実践と評価2018

    • Author(s)
      保崎則雄 藤城晴佳
    • Organizer
      第58回LET全国研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 映像制作授業内でのリフレクションに注目したpeer learning において他者の言動を通して再認識される自己の創造2017

    • Author(s)
      藤城晴佳 保崎則雄
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の対人関係文化をふまえたコミュニケーション教育を探る2017

    • Author(s)
      山地弘起 保崎則雄 田中東子 三隅友子 谷美奈
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] TEDを利用した英語によるオンラインディスカッション交流:学生アンケートの分析2017

    • Author(s)
      藤枝美穂 宮本節子 鈴木広子 菅原安彦 小原 平 保崎則雄 松浦浩子  飯野一彦
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「対話」重視のリフレクション活動が制作・表現型授業における学びに与える影響の分析2017

    • Author(s)
      藤城晴佳 保崎則雄
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「オンデマンド式授業と対面授業をブレンドした『プレゼンテーション基礎』授業の実施と評価と課題」2017

    • Author(s)
      保崎則雄、高木博貴、藤城晴佳、垣堺菜生、関根ハンナ
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis and proposed renovation of the current teacher training course in Japan2016

    • Author(s)
      Fujishiro、 H. & Hozaki、 N.
    • Organizer
      44th Annual Conference of the Oceania Comparative and International Education Society
    • Place of Presentation
      Sydney、 Australia
    • Year and Date
      2016-11-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparative Analysis of Willingness To Communicate (WTC) Perspectives on Face to Face (FTF) and Social Networking Service (SNS)2016

    • Author(s)
      Takeda、 N. & Hozaki、 N.
    • Organizer
      14th International Conference for Media in Education
    • Place of Presentation
      Kyoto
    • Year and Date
      2016-08-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Analysis of 100-Word Essays Through Dialogue: Embedding Writing Into Students' Everyday Lives2016

    • Author(s)
      寺田恵理、保崎則雄
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第56回全国研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-08-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of somatic psychoeducation for Japanese college students2016

    • Author(s)
      Yamaji, H.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 身体への信頼 ー体験学習型授業における効果検討と尺度の改善2015

    • Author(s)
      山地弘起
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン・ディスカッションにおける発話の生成過程の分析2015

    • Author(s)
      菅原安彦 鈴木広子 保崎則雄
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 第55回全国大会
    • Place of Presentation
      千里サイエンスパーク
    • Year and Date
      2015-08-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] かかわりを拓くアクティブ・ラーニング2016

    • Author(s)
      山地弘起編著
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 第8章「映像表現という活動―「本物の状況」でのメディア制作2016

    • Author(s)
      保崎則雄(分担執筆)
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ソマティック心理学への招待 ー体と心のリベラルアーツを求めてー2015

    • Author(s)
      山地弘起
    • Publisher
      コスモスライブラリー
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-02-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi