• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of cultivation of teacher education model for improving teachers' expertise from the perspective of the realistic approach and reflection

Research Project

Project/Area Number 15K04264
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKyoto Women's University (2016-2017)
Osaka Shoin Women's University (2015)

Principal Investigator

MURAI Naoko  京都女子大学, 発達教育学部, 准教授 (90411454)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 濱谷 佳奈  大阪樟蔭女子大学, 児童学部, 講師 (60613073)
小野寺 香  奈良女子大学, アドミッションセンター, 准教授 (60708353)
坂田 哲人  帝京大学, 高等教育開発センター, 助教 (70571884)
山本 一成  大阪樟蔭女子大学, 児童学部, 講師 (70737238)
中山 美佐  大阪樟蔭女子大学, 児童学部, 講師 (90738486)
Research Collaborator OCHIAI Yoko  山梨県甲府市認定こども園, かほる保育園, 園長
MATSUNO Takashi  新潟県佐渡市幼保連携型認定こども園, 羽茂こども園, 園長
IMAI Toyohiko  日本保育協会, 研修部, 次長
HATA Maiko  奈良県奈良市立伏見保育園, 保育士
MITSUI Chie  大阪樟蔭女子大学附属幼稚園, 教諭
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords教師教育 / 教師の専門性の向上 / リアリスティックアプローチ / 教育的タクト / リフレクション / コルトハーヘン / ヴァン=マーネン / 省察的実践 / 教員養成 / 保育者養成 / 教師の専門性向上 / 教師のレジリエンス / 教育者のタクト / 現象学的教育学 / リアリスティック・アプローチ
Outline of Final Research Achievements

This study aims to realize the significance of implementation of the realistic approach in teacher education.The realistic approach is a concept that emphasize the process of advancement practical knowledge what pre-service and in-service earned through reflection on their educational experience into theoretical framework.We research the case of two abroad countries in the Netherlands and Germany, and tried to introduce the realistic approach to both pre-service and in-service teacher education at various situation.
The results of the qualitative and quantitative analysis of the survey in the pre-service teacher education course reveal the positive attitude towards their learning and learning experience. In addition, this results also emphasize the fundamental and importance of reflection for those engaged in education fields.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 保育職への実感をもたらす省察の営みに関する一考察~教職実践演習における実践例から2018

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 14(2) Pages: 29-36

    • NAID

      120006487990

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] リアリスティック・アプローチを用いた教職実践演習についての研究2017

    • Author(s)
      中山美佐・山本一成・濱谷佳奈・小野寺香・村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 7 Pages: 165-176

    • NAID

      120005972656

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 保護者の気持ちに寄り添える教師・保育者の育成に関する研究2017

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 13 Pages: 19-28

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成課程におけるリアリスティック・アプローチを導入した授業実践2016

    • Author(s)
      山本一成・中山美佐・濱谷佳奈・小野寺香・村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学紀要

      Volume: 6 Pages: 187-198

    • NAID

      120005765968

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教員養成課程におけるリアリスティック・アプローチ導入の理念と意義2016

    • Author(s)
      小野寺香・村井尚子・中山美佐・濱谷佳奈・山本一成・坂田哲人
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学紀要

      Volume: 6 Pages: 81-89

    • NAID

      120005765958

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 受講生の授業後振り返りの内容から見た学習過程に関する一考察2016

    • Author(s)
      坂田哲人・大足恭平・丸山広
    • Journal Title

      青山スタンダード論集

      Volume: 11 Pages: 299-316

    • NAID

      120005764840

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 保育者としてのキャリアを見据える授業実践の研究ー教職実践の授業においてー2018

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 現職段階との接続を見据えた養成教育実践の追究ー教職実践演習における実践例からー2018

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者と子どもの人格的関係2018

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の専門性と教育的タクト-reflection再考2018

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      全国私立大学教職課程協会第38回研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 葛藤を乗り越えて-ぼく、貸してあげるよ-2018

    • Author(s)
      中山美佐
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 大阪樟蔭女子大学における実習指導室の取り組み―リアリスティック・アプローチを用いて―2017

    • Author(s)
      中山美佐・村井尚子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Phenomenological Aspects of Nurturing the Teacher: The Meaning of the Pedagogical Relation between Student Teacher and Teacher Educator2017

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      International Human Science Research Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] リアリスティック・アプローチを用いたリフレクション=省察の理論と実践2017

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      平成29年度京都教育大学学術交流会議
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育的タクトの養成をめざした教職課程の授業のあり方に関する一考察2016

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] リアリスティックアプローチを用いた教員養成の実践-教職実践演習を中心に-2016

    • Author(s)
      村井尚子・濱谷佳奈・中山美佐・山本一成・小野寺香・坂田哲人
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] An Attempt to Absorb the Reality Shock in the Teacher Education Program : from the Perspective of Realistic Teacher Education2016

    • Author(s)
      Naoko MURAI・Tetsuhiro SAKATA
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 2016
    • Place of Presentation
      Chulalongkorn University Bangkok
    • Year and Date
      2016-07-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Attempt to Develop Student Teachers’ Empathy towards Parents of Kindergarten Students2016

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 2016
    • Place of Presentation
      Chulalongkorn University Bangkok
    • Year and Date
      2016-07-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保護者の気持ちに寄り添える教師・保育者の育成に関する研究2016

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] リアリスティックアプローチによる教師教育の実践 -大阪樟蔭女子大学の事例を中心として-2015

    • Author(s)
      村井尚子・濱谷佳奈・中山美佐・山本一成・小野寺香・坂田哲人
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 現職段階を見据えた教師教育実践のあり方にかんする一考察:教職実践演習における実践例から2015

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi