• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research Study on Autonomy of Rural Education in Modern Japan

Research Project

Project/Area Number 15K04267
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionAshiya University

Principal Investigator

Sanpa Mitsuhiko  芦屋大学, 臨床教育学部, 教授 (90183392)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords全村教育 / 教育自治 / 産業教育 / 社会教育 / 農業教育 / 実業補習学校 / 農村教育 / 地域教育 / 青年教育 / 模範村 / 青年学校
Outline of Final Research Achievements

Today,we tend to consider prewar Japanese societies to be centralized and bureaucratic. But there is some self-governing aspects, and rural education is often autonomous.The purpose of this research is to examine the degree, background and factors of the autonomy of rural education. To that end,the researcher have investigated of many historical materials on rural education throughout Japan four years. As a result,the discovered factors are as follows: ①An educator who was enthusiastic about the education of all the villagers,and the village chief who supported him. ②Wealthy landowners or huge shared property for autonomy.③ A spiritual connection such as religion that enables solidarity among villagers.However,traditionally Japanese villages have strong ties inside. Agriculture had strong regional characteristics,and it was self-sufficient or independent.Therefore rural education self-government makes use of these characteristics of the original community into modern times.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近代日本の農村では、全村的・自治的な教育の構想や実践が各地で見られる。これは伝統的な地域共同体による自己形成という教育的営為を、近代の公教育に生かそうとするものであった。まさに内発的・自律的な教育創造の動きであったと考えられる。近代日本教育史では、天皇制公教育が全国に浸透し、自律的な教育創造の営為が乏しかったと考えられがちであるが、こうした農村教育自治の事例を見ると、これまでの教育史観を訂正しなければならなくなる。西欧化と中央集権化に対抗して、自らのアイデンティティーにもとづく自律的な教育を、地域から主体的に創り出そうとする構想と実践が近代日本の農村に息づいていたことを再確認する必要がある。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (13 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 戦後6・3・3制の先導的施行に関する一考察(1) ――新潟県の「関谷学園」、その構想と理念――2020

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Journal Title

      芦屋大学論叢

      Volume: 72 Pages: 31-43

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 青年学校における塾風教育に関する一考察 ―高知県檮原村立孝山塾について―について―2019

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Journal Title

      芦屋大学論叢

      Volume: 71 Pages: 23-34

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 西山庸平の生活教育思想と地域教育実践に関する一考察(2)―高知県夜須村の全村教育について-2018

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Journal Title

      芦屋大学論叢

      Volume: 69 Pages: 27-36

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦前昭和期の仏教にもとづく教育思想と実践に関する一考察―小嶋政一郎の真宗思想と全村教育―2017

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Journal Title

      芦屋大学論叢

      Volume: 67 Pages: 1-12

    • NAID

      40021325431

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 西山庸平の生活教育思想と地域教育実践に関する一考察(1)―J・デューイにもとづく教育理論の形成―2017

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Journal Title

      芦屋大学論叢

      Volume: 68 Pages: 21-32

    • NAID

      40021770418

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦前昭和期長野県の農村部における実業補習学校改革に関する一考察--下条実科中等学校を事例として--2017

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Journal Title

      芦屋大学論叢

      Volume: 66 Pages: 7-18

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 岡山県における実業補習学校の発展と邑久土曜学校2016

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Journal Title

      芦屋大学論叢

      Volume: 65 Pages: 21-32

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 現代日本の高等学校における地域教育実践の歴史的意義-地域に根ざす青年期教育として-2016

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Journal Title

      芦屋大学論叢

      Volume: 64 Pages: 9-19

    • NAID

      40020735997

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後新学制実施に先行する中等学校の教育課程改革に関する一考察― 宇治山田市立女子商業学校における稲盛縫之助の構想と実践 ―2016

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Journal Title

      三重県史研究

      Volume: 31 Pages: 47-65

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後初期滋賀県における無争学園中等部の教育に関する一考察-新学制発足に先行する私塾的中等教育創造の試み-2016

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Journal Title

      中等教育史研究

      Volume: 23 Pages: 29-51

    • NAID

      40020922283

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 近代日本における教育自治の一形態(2)-鳥取県日野郡山上村の「全村教育」事例として-2015

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Journal Title

      芦屋大学論叢

      Volume: 63 Pages: 1-13

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 1920年代における信濃教育会の実業補習学校改革論―地域に根ざした青年期の「人格教育」―2015

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Journal Title

      中等教育史研究

      Volume: 22 Pages: 1-22

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 戦前昭和期徳島県松茂村における村政改革と教育の整備 ――実業補習学校の充実と「全村教育」への志向――2019

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Organizer
      教育史学会第63回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 北海道における実業補習学校制度の発展過程に関する一考察 ――1922年の高等国民学校準則を中心として――2019

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Organizer
      日本産業教育学会第60回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦前昭和期の新潟県西越村の全村教育に関する一考察―布川準一郎の「心耕学園」について―2017

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Organizer
      中等教育史研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 西山庸平の生活教育思想と地域教育実践に関する一考察―明治末期高知県夜須尋常高等小学校における活動―2017

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 青年学校における塾風教育に関する一考察―高知県檮原村立孝山塾について―2017

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Organizer
      関西教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 戦前昭和期の仏教思想にもとづく全村教育に関する一考察―延岡市方財小学校における小嶋政一郎の思想と実践― 三羽 光彦(芦屋大学)2016

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Organizer
      日本仏教教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学名城公園キャンパス
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 戦前昭和期長野県の農村部における実業補習学校改革に関する一考察--下条実科中等学校を事例として--2016

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Organizer
      中部教育学会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後新学制発足に先行する私塾的中等教育創造の試み―滋賀県の無争学園中等部について―2015

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Organizer
      関西教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      佛教大学紫野キャンパス(京都府京都市北区)
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 近代日本の青年教育の遺産と現代中等教育の課題―小中一貫教育批判のために ―2015

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Organizer
      日本教育行政学会第50回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      名古屋大学教育学部(愛知県名古屋市千種区)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 1920~30年代における長野県の「実科中等学校」に関する一考察-実業補習学校の発展形態の一つとして-2015

    • Author(s)
      三羽光彦
    • Organizer
      教育史学会第59回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 現代日本の高等学校における地域教育実践の一考察―教育課程変容への契機としての観点から―2015

    • Author(s)
      三羽光彦・畑井 克彦
    • Organizer
      日本教育学会第74回大会一般研究発表
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学教育学部(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後新学制発足に先行する全村的中等教育創造の試み―長野県の上郷農工技術学校について―2015

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Organizer
      中部教育学会第64回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      名古屋大学教育学部(愛知県名古屋市千種区)
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後6・3・3制実験学校「関谷学園」に関する一考察2015

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Organizer
      全国地方教育史学会第38回大会研究発表
    • Place of Presentation
      茨城大学教育学部(茨城県水戸市)
    • Year and Date
      2015-05-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 三重県史 通史編 近現代22019

    • Author(s)
      三重県編
    • Total Pages
      1800
    • Publisher
      三重県
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 人間いたるところに青山あり-技術・職業教育学者佐々木享先生追悼集2016

    • Author(s)
      天野武広・井上えり子・上里正夫・坂口謙一・佐々木英一・三羽光彦他
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      大空社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 近代日本における農本的地域教育実践に関する研究2015

    • Author(s)
      三羽 光彦
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      私家版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育と教育行政2015

    • Author(s)
      井深雄二・大橋基博・中嶋哲彦・川口洋誉・三羽 光彦他
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi