• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The new development of aesthetic education in contemporary Germany

Research Project

Project/Area Number 15K04271
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of East Asia

Principal Investigator

Kiyonaga Nobumasa  東亜大学, 芸術学部, 教授 (00609654)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords現代ドイツ / 教育改革 / ピサ・ショック / ビルドゥンク / 芸術教育 / イメージ・コンピテンシー / 現代美術 / スタンダード化 / 美的・感性的オペレーション / ピエランジェロ・マゼー / 差異の教育学 / フランツ・ビルマイヤー / エルンスト・ヴァーグナー / イメージ学 / 芸術概念 / 芸術的陶冶 / カール=ペーター・ブッシュキューレ / 多元文化社会 / ヨーゼフ・ボイス / 拡大された芸術概念 / 生の技術 / 文化的陶冶 / マックス・フックス / 「美的・感性的合理性」の理念 / 「美的・感性的教育」の正統化をめぐる理論的努力 / ドイツ教育改革と芸術教科 / 芸術教科のスタンダード化とコンピテンシー指向 / カール・ヨーゼフ・パッツィーニ / グンター・オットー / 旧東独の「美的・感性的教育」の伝統と現在 / ベルリンとザクセンにおける芸術科学習指導要領
Outline of Final Research Achievements

In this research I tried to get a grip on some of the new developments regarding recent discussions about aesthetic education in contemporary Germany after the so-called “PISA-Shock” of 2001. I especially wanted to ensure that new theoretical approaches to the reorganization of aesthetic education result from these debates. Therefore I focused on efforts made in the federal states to introduce educational standards in the subject of “Art”. On the one hand, the intent was to focus specifically on the keywords “Image Competency” and problems related to the standardization. On the other hand I also dealt with other new tendencies that attempted to improve this subject matter by relating strategies found in cotemporary art.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results)

  • [Journal Article] 岐路に立つ芸術教育 ―現代ドイツにおける芸術教授学と芸術の関係をめぐる論争について―2018

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      東亜大学紀要

      Volume: 26 Pages: 75-94

    • NAID

      120006511004

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ドクメンタ14」をめぐって2018

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      東亜大学紀要

      Volume: 26 Pages: 65-74

    • NAID

      120006511002

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多元文化社会における芸術教育の可能性とその視座 ―近年のドイツにおけるいくつかの理論的展開について―2017

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      東亜大学紀要

      Volume: 25 Pages: 11-29

    • NAID

      40021410137

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「精神分析学者・芸術教育学者カール=ヨーゼフ・パッツィーニ教授との対話(前編)」2017

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      『東亜大学紀要』

      Volume: 第24号 Pages: 59-76

    • NAID

      120006364716

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「芸術教育の新たな地平を求めて ―ドイツにおける美的・感性的教育の新たな展開をめぐる幾つかの対話から―」2016

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      『東亜大学紀要』

      Volume: 第23号 Pages: 29-41

    • NAID

      120006364709

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi