• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Philosophical and Institutional Study on the Construction and Development of the Research Integrity System in Germany

Research Project

Project/Area Number 15K04288
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Fujii Motoki  静岡大学, 教育学部, 准教授 (80512532)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords研究公正 / 研究倫理 / モラル / 研究不正 / 研究倫理教育 / ドイツ / 倫理教育 / 自律的思考 / 自律
Outline of Final Research Achievements

In many countries, government agencies, academic organizations, research funding agencies, and research institutions have played a central role in establishing their own "National Research Integrity System". The purpose of this study is to clarify the achievements and challenges of the research integrity system in Germany by analyzing its governance philosophy and institutional design, and to provide academic knowledge and an international comparative perspective that can be used as a reference for various issues (institutional philosophy, collaboration system, educational program development, etc.) that the Japanese research integrity system is facing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究公正システムの構築は科学技術・学術活動の要をなす。しかしながら、日本においては研究倫理や研究不正を対象とした実証研究も著しく遅れており、欧州圏のシステムに関する最新情報の収集や分析も不足した状況にあった。本研究の学術的意義は、制度改革を推進してきたドイツの取組に焦点をあて、そのシステムの特徴、機能、課題を明らかにすることによって、研究公正システムの国際比較研究に資する指標を抽出することにある。また、本研究の社会的意義は研究成果をもとにして、教材及び倫理教育プログラムの開発・試行を遂行し、日本型研究公正システムの構築に貢献を果たすことにある。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (42 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (9 results) Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 9 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 5 results) Book (6 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] ネブラスカ大学オマハ校(米国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ソガン大学(韓国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ドイツ研究振興協会/イエナ大学/ドイツ大学長会議(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ドイツ研究振興協会/ドイツ大学長会議/ハンブルク大学(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ネブラスカ大学オマハ校(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 西江大学校/京仁教育大学校(韓国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ベルリン・フンボルト大学/ドイツ大学長会議/フンボルト財団(ドイツ)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ネブラスカ大学・オマハ校(米国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ベルリン・フンボルト大学/マインツ大学/ドイツ大学長会議(ドイツ)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の働き方とレジリエンスに関する考察 : 静岡県A市における質問紙調査の分析から2019

    • Author(s)
      藤井基貴・高林麻衣
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 19 Pages: 39-54

    • NAID

      120006880269

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Structural Transformation toward “Moral Education through Thinking and Discussing”: Development of Teaching Materials for “Athlete Moral Education”2018

    • Author(s)
      藤井 基貴
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE

      Volume: 39 Issue: 2 Pages: 33-43

    • DOI

      10.20789/jraps.39.2_33

    • NAID

      130007557793

    • ISSN
      0388-3299, 2423-883X
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドイツにおける研究公正と「学問の自由」(1) : ドイツ研究振興協会(DFG) の機能と法制度上の課題2018

    • Author(s)
      藤井基貴、栗島智明
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 69 Pages: 175-183

    • NAID

      120006546310

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] p4cで探究の教室を開こう2018

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      教室の窓

      Volume: 2 Pages: 2-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「考え、議論する道徳」の実現に向けて2018

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      楷樹

      Volume: 62 Pages: 3-4

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 道徳科における『子どもの哲学』の導入―『哲学対話』授業 の基本原理の検討と授業案・カリキュラム・評価の開発2018

    • Author(s)
      藤井基貴 土屋陽介
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学 編)

      Volume: 49 Pages: 69-85

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教職科目『教育の理念並びに教育に関する歴史 及び思想』における『代表的な教育家』についての計量書誌分析2018

    • Author(s)
      藤井基貴 上地香杜 御代田桜子
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 27 Pages: 10-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 思考ツールとしての心情円盤2018

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      教室の窓

      Volume: 1 Pages: 4-5

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] <書評>カントの世界市民的地理教育2018

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85(1) Pages: 88-90

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 欧州における「国家研究公正システム」の国際比較―「デンマーク・レポート」(2013)の検討を中心に―2017

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 13 Pages: 45-52

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 道徳教育における内容項目「自由」「自律」に関する基礎的研究2017

    • Author(s)
      中村美智太郎、藤井基貴
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学編)

      Volume: 45 Pages: 75-87

    • NAID

      120006309807

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コンピテンシー概念に基づくドイツの政治教育2017

    • Author(s)
      藤井基貴、寺田佳孝
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 26 Pages: 9-18

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドイツの研究倫理:抄訳『DFG提言』(2013)―一部改訂と「内部告発」項目の追加―2016

    • Author(s)
      藤井基貴、田中奈津子
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 12 Pages: 11-24

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育史におけるカント―大学史・教育思想史・影響作用史―2015

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      日本カント研究

      Volume: 16 Pages: 67-86

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 別府昭郎著『近代大学の揺籃 : 一八世紀ドイツ大学史研究』2015

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 58 Pages: 147-150

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Husserl and "KAIZO"2019

    • Author(s)
      Motoki Fujii
    • Organizer
      Husserl in Japan: Global Studies in Philosophy and Religion
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] What factors make school bullying more severe2019

    • Author(s)
      Hiromichi Kato, Ota Masayoshi, Motoki Fujii
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Sports Integrity Education Program, Preparing for Becoming a Good Athlete : A New Perspective for Raising the Moral Awareness of Youth2018

    • Author(s)
      Motoki Fujii, Kazuto Yoshida
    • Organizer
      Japan Table Tennis Association Sports Science and Medicine Committee International Meeting 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Moral Education in Japan: Reform and Possibilities2018

    • Author(s)
      Motoki Fujii
    • Organizer
      Hokkaido Moral Education Seminar
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 心理学は道徳性をどう捉えるか2017

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Organizer
      心理科学研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 人間はいかにして自律的思考を形成しうるか?2016

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Organizer
      超領域研究会
    • Place of Presentation
      静岡大学浜松キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 道徳教育2019

    • Author(s)
      藤井基貴・荒木寿友
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育はこうすれば〈もっと〉おもしろい2019

    • Author(s)
      藤井基貴、荒木紀幸、荒木寿友、藤澤文、西野真由美、藤原孝章、山岡雅博、山辺恵理子、武藤世良、小田亮、川本哲也、林創、岡田有司、上田仁紀、久保田笑理
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830891
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育2019

    • Author(s)
      原 清治、春日井 敏之、篠原 正典、森田 真樹、荒木 寿友、藤井 基貴
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081905
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 概説 教職課程コアカリキュラム2018

    • Author(s)
      横須賀薫、渋谷 治美、坂越 正樹、若林 徹、藤井 基貴、酒井 朗、太田 光洋、関戸 英紀、遠藤 貴広、 谷田 増幸、 伏木 久始、藤田 晃之、髙木 展郎、肥後 功一、岩立 京子、髙旗 浩志、森田 真樹、和泉 研二、野﨑 武司、佐々 祐之、粕谷 恭子
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      ジダイ社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育の重要項目1002016

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育の今とこれからを読み解く57の視点2016

    • Author(s)
      藤井基貴
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 静岡大学教育学部藤井基貴研究室(研究倫理に関する研究プロジェクト)

    • URL

      https://wwp.shizuoka.ac.jp/emfujii/academic_integrity/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 静岡大学教育学部藤井基貴研究室

    • URL

      https://wwp.shizuoka.ac.jp/emfujii/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 静岡大学教育学部藤井基貴研究室

    • URL

      https://wwp.shizuoka.ac.jp/emfujii/academic_integrity/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Husserl in Japan: Global Studies in Philosophy and Religion2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 「ドイツの社会制度と教育」研究会2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 「現代ドイツの歴史教授学」研究会2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-02-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi