Is School possible that solve the Conflict between social Integration and individual Differentiation? - an Analysis on "Gemeinschaftsschule" in South West Germany
Project/Area Number |
15K04291
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Kyoto University of Education |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 中等教育 / 多様性 異質性 / 自律的学習 / 教員の役割 / 教育スタンダード / 教育業務の個業性 / インクルージョン / 学習空間と学習テンポ / 教育修了資格(卒業) / 教員の役割(学習伴走者) / 学習空間 / ドイツ / Gemeinschaftsschule / 社会的な学校 / 教育修了 / 財政能力 / 施設・設備 / 自主的な学習 / 学習メディア / 時間割 / 学習随伴者 / 異質性 / 多様性 / 自立的学習 / 学校における時間管理 / 学校教育の多様性 |
Outline of Final Research Achievements |
This study has observed and analized Gemeinschaftsschule(GMS)in South Germany and has found significance and limit of this school in four points. 1.In this school it is possible to learn for each student as their learning tempo, and logbook and coaching system support their learning. 2. On the other side, this learning style does not work for all students, that will more support from teacher. Also as for teacher it is necessary for this school to get more human resources. 3. In enrolling phase it is not prior decided which certificate students should get. That means each student could three kinds of learning revel that links three kinds of school certificates. However in upper classes Input time that means frontal teaching are gradually increasing for certificate. 4.To support each student from teacher and another staffs, it is indispensable to be transparent and standardization in learning materials, actions against students and documents or evaluation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
中等教育は、生徒の適性や能力に応じるとともに、多様で異質な生徒の民主的社会化が期待されている。そのため、中等教育で生徒の共通化と差異化をいかに共に実現するかは、入試制度や習熟度別クラス編成等にも関連して、学校教育の基本テーマである。すなわち「生徒に応じた区分けを」と「一緒に学んでこそ」の両方の立場をいかに止揚できるかが問われている。この点で本研究は、南西ドイツのGemeinschaftsschule(「社会的な学校」「共同学校」)を例に、生徒が自身に即した学習テンポ、学習材、学習の場を得つつ、教育スタンダードとして求められる諸能力(コンピテンス)を獲得する可能性と課題を明らかにした意義がある。
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Report
(5 results)
Research Products
(5 results)
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[Book] 教育課程 第二版2018
Author(s)
榊原禎宏、山崎準二ほか
Total Pages
196
Publisher
学文社
ISBN
9784762027819
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