• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cultivating the competencies at school in the multicultural society

Research Project

Project/Area Number 15K04293
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

SUGINO Tatsumi  神戸大学, 大学教育推進機構, 助教 (40626470)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 徳永 俊太  京都教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 准教授 (10582265)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsコンピテンシー / 多文化社会 / 異文化理解教育 / イタリア / 多文化共生 / 学校教育 / 教育評価
Outline of Final Research Achievements

In today’s rapidly changing society, we are faced with the questions of what abilities should be developed in people, and how formal education should go about doing this. Each country is tackling this in their own way. In the West, ‘competencies’ are being adopted as general skills that the education system should seek to develop in students.
Italy is incorporating European frameworks and promoting competency-based education through education policies that seek to give schools more autonomy. It is in this context that teachers are required to have the capacity to scrutinize how curricula respond to students’ growth. The internationalization of society is being supported through the efforts of teachers, who are placing importance on a more global society and implementing citizenship education.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (9 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 神戸グローバルチャレンジプログラム実施状況と成果:大学教育推進機構コースを中心に2018

    • Author(s)
      友松史子、杉野竜美
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 26 Pages: 131-147

    • NAID

      120006425693

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生の視点から見るに着目した海外留学・国際交流プログラムの課題:スキルの向上から資質の昂揚に向けて2017

    • Author(s)
      杉野竜美、武寛子、正楽藍
    • Journal Title

      香川インターナショナルオフィスジャーナル

      Volume: 8 Pages: 1-13

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 1970年代のイタリアにおける学校の変革に関する考察 -雑誌『学校実践』の分析を通して-2017

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 131 Pages: 135-147

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学生の視点から見る海外留学・国際交流プログラムの課題-スキルの向上から資質の昂揚に向けて-2017

    • Author(s)
      杉野 竜美、武 寛子、正楽 藍
    • Journal Title

      香川大学インターナショナルオフィスジャーナル

      Volume: 8号 Pages: 1-12

    • NAID

      120007179919

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学生時代に研究指導を受けた経験が現在の研究指導に与える影響 : 従弟モデルの再検証2017

    • Author(s)
      近田, 政博 / 杉野, 竜美
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 25 Pages: 29-42

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学の国際化における海外留学支援制度 : 留学促進に向けた教育体制の構築に向けて2017

    • Author(s)
      正楽, 藍 / 杉野, 竜美 / 武, 寛子
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 25 Pages: 29-42

    • NAID

      120006220832

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びを実践するための論点 ー多様な教育実践2017

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Journal Title

      京都教育大学大学院連合教職実践研究科年報

      Volume: 6 Pages: 1-12

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イタリアの全国学習指導要綱における教育目標と評価の関係:コンピテンスを視座として2016

    • Author(s)
      徳永俊太、杉野竜美
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 27 Pages: 31-40

    • NAID

      40021568710

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学生の留学支援におけるラーニング・ポートフォリオ活用の可能性2015

    • Author(s)
      杉野竜美
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 23 Pages: 89-102

    • NAID

      120005619652

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業に対する大学生の認識:神戸大学での調査結果から2015

    • Author(s)
      近田政博、杉野竜美
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 23 Pages: 1-17

    • NAID

      40020455363

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 留学支援としてのEポートフォリオの活用:GGJ採択5大学の取り組み例より(特集:日本人学生のための留学支援)2015

    • Author(s)
      杉野竜美
    • Journal Title

      留学交流

      Volume: 56 Pages: 1-10

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 多様性の視点から見たイタリアのコンピテンス2017

    • Author(s)
      杉野竜美、徳永俊太
    • Organizer
      日本比較教育学会 第53回大会(東京大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] イタリアの学校教育における市民性教育の位置付け-全国学習指導要綱の検討を通して-2017

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本教育学会 第76回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] イタリア教育学研究Ⅱ─dopo scuolaと giardino d’infanziaをめぐって─2016

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イタリアにおける 歴史科教員の養成論 ―能力と学習内容との関係に 焦点をあてて―2016

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      カリキュラム学会第27回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イタリアの教育改革の変遷:ヨーロッパの枠組みとの異同2016

    • Author(s)
      杉野竜美、徳永俊太
    • Organizer
      日本比較教育学会大会第52回
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の留学志向と国際交流活動に関する意識調査2016

    • Author(s)
      武寛子、正楽藍、杉野竜美
    • Organizer
      日本比較教育学会大会第52回
    • Place of Presentation
      大阪大がき
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イタリアの歴史教育にみる教師の専門性の変化ー民間教育研究団体の活動に着目してー2015

    • Author(s)
      徳永俊太
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県・盛岡市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における海外留学支援体制 -大学教職員の見る大学生の海外留学-2015

    • Author(s)
      杉野竜美、正楽藍、武寛子
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      駒澤大学(東京都・世田谷区)
    • Year and Date
      2015-09-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の国際化と海外留学支援制度―海外留学促進から教学支援改革に向けて―2015

    • Author(s)
      正楽藍、杉野竜美、武寛子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県・宇都宮市)
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育課程・教育評価2018

    • Author(s)
      原 清治、春日井 敏之、篠原 正典、森田 真樹、細尾 萌子、田中 耕治
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081899
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 学修支援と高等教育の質保証Ⅱ2016

    • Author(s)
      山内乾史・武寛子編 (杉野、正楽、武章分担)
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] グローバル化時代の教育評価改革ー日本・アジア・欧米を結ぶー2016

    • Author(s)
      田中耕治編著 (徳永俊太章分担)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 学修支援と高等教育の質保証Ⅰ2015

    • Author(s)
      山内乾史編著 (杉野竜美章分担)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi