• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on state student financial aid in the United States

Research Project

Project/Area Number 15K04300
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yoshida Kana  広島大学, 教育本部, 准教授 (30325203)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords奨学金 / アメリカ / 州政府 / 高等教育 / 大学生 / 経済支援 / 授業料無償 / 給付奨学金 / 大学 / 州交付金 / 業績評価指標 / 学生経済支援 / 宝くじ
Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify the characteristics and issues of financial aid for college students by state governments in the United States. First, we clarified the trends on grants and scholarships for students which uses the revenue from the state lottery. Thirteen states adopted in 2013-14. These states are characterized by higher per capita receipts and rates as compared to other states. In many cases, these scholarships are merit-based. That purpose is to improve the academic performance of high school students and prevent the outflow of excellent students from the state. Second, we conducted a survey on free tuition at public colleges and universities. In recent years, there have been widespread efforts in many states to make tuition free for public two-year colleges. However, this does not mean that the tuition fee itself will not be collected, but instead it means that the tuition will be reduced / free by the grants or scholarships. This method is called "last dollar".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本における大学生に対する経済的支援の研究は,主に①他国の制度研究,②学生生活調査等のデータを用いた奨学金受給者の実証分析,に大きく分かれるが,前者についての研究蓄積は少ない。アメリカの大学生のうち特に低所得世帯出身者は連邦奨学金以外にも州政府からの経済支援を受けている場合が多く,連邦政府と州政府から二重に支援を受けることによって大学へ進学し,学業を継続している者が多い。しかし,日本ではこれまで州政府による奨学金事業の実態や特質についてほとんど研究が行われてこなかった。本研究は,州政府による経済的支援の動向を調査し,ケーススタディを行っている点に大きな特徴がある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] アメリカにおける大学生への経済的支援の構造―授業料の実質無償化を支える奨学金制度―2018

    • Author(s)
      吉田香奈
    • Journal Title

      季刊個人金融

      Volume: 2018年秋号 Pages: 64-73

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国州政府による大学評価に基づく資源配分2018

    • Author(s)
      吉田香奈
    • Journal Title

      広島大学高等教育研究開発センター編『高等教育の財政問題~資金配分の市場化を考える~―第45回(2017年度)研究員集会の記録―』高等教育研究叢書

      Volume: 144 Pages: 43-53

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 米国州政府による大学評価に基づく資源配分2017

    • Author(s)
      吉田香奈
    • Organizer
      広島大学高等教育研究開発センター第45回(2017年度)研究員集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アメリカ州政府による宝くじを財源とした 学生経済支援の展開 ―テネシー州に注目して―2016

    • Author(s)
      吉田香奈
    • Organizer
      日本高等教育学会第19回大会
    • Place of Presentation
      追手門学院大学
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育段階における学生への経済的支援の改革2015

    • Author(s)
      吉田香奈
    • Organizer
      日本教育制度学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi