• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Positive Study of Differentiality in Principal Certification System and Preparation, Selection, Inservice Education in the U.S.A

Research Project

Project/Area Number 15K04306
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKaichi International University (2016-2017)
Kyushu University (2015)

Principal Investigator

Yaosaka Osamu  開智国際大学, 教育学部, 教授 (20157952)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords校長免許資格 / 校長養成 / 校長指標 / オルタナティブ校長養成 / マサチューセッツ州 / 教育長養成 / NPBEA教育リーダー専門職基準 / 均等性と文化的配慮 / アメリカ / 校長免許 / 教育長免許 / 校長採用 / 校長研修 / 同質性
Outline of Final Research Achievements

The newly trend in principal certification and preparation policy in the U.S.A. was influenced by principal certification,preparation,in-service education and evaluation policy baced on NPBEA educational leadership professional standard(2015year).In addion to traditional principal preparation in graduate school,alternative route preparation system by school districts, professional organizations,or a part of private secters under state authorization were established.
Furthermore as a new policy in MA state after 2015year,all candidates in principal certification in final preparation stage in the above routes were obligated to submit practical and evidence-based reports concerning four issues as educational leader.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] アメリカにおける校長・教育長免許養成政策に関する一考察2018

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 28号 Pages: 1-18

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校における業務の適正化に向けた環境改善方策2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      私学経営

      Volume: 509号 Pages: 25-29

    • NAID

      40021256345

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業改善を共有する視点からの”校内研修”の意義と課題2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 63巻7号 Pages: 36-40

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職再課程認定下での学校インターンシップのあり方と実施上の課題2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      私学経営

      Volume: 511号 Pages: 24-31

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] スクールカウンセラー等との連携に対する支援:SC,SSWの職務展開への学校・教育行政支援2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Synapse:教員を育て磨く専門誌

      Volume: 56号 Pages: 48-53

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Teachimg Ability and School Culture Power in the Support of School Development Capabilities2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Teacher Education Research:Journal of the Center for Teacher Education Research Tamagawa University

      Volume: Vol.2 Pages: 17-30

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校の組織マネジメントについて整理する2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      2017学校管理職選考速攻対策30日間

      Volume: 635号 Pages: 20-25

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育行政と学校経営の立ち位置とは2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Synapse:教員を育て磨く専門誌

      Volume: 50号 Pages: 27-31

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校組織運営・校務効率化への支援2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Synapse:教員を育て磨く専門誌

      Volume: 51号 Pages: 34-39

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校インターンシップの役割と期待-幻の教員試補構想と今日の学校インターンシップ2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      Synapse:教員を育て磨く専門誌

      Volume: 54号 Pages: 46-51

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の資質・能力の向上策をどう考えるか2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      学校の評価・自己点検マニュアル(ぎょうせい刊)

      Volume: 追録16号

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校の組織マネジメントをどう進めるか、教員の研修にどのような態様があるか2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      2016学校管理職選考面接合格対策集

      Volume: 617号 Pages: 126-131

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] これからの教師育成研修システムの改革2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 3月号 Pages: 20-26

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカにおける第二次大戦下における臨時免許状の特質と影響2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      教育経営学研究室紀要(九州大学)

      Volume: 18 Pages: 1-16

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学と教育委員会の連携による教員の資質向上方策の考察―中教審答申を参考に―2015

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Journal Title

      synapse

      Volume: 47 Pages: 5-10

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教育行政における学校支援策と課題2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      日本教育経営学会 関東地区研究例会
    • Place of Presentation
      第一法規出版(東京都港区)
    • Year and Date
      2017-01-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおける校長・教育長免許・養成政策の新たな展開2017

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 新時代の教職概論2018

    • Author(s)
      八尾坂修、露口健司、宮古紀広、大畠菜穂子、伊藤文一、雪丸武彦、畑中大路、柏木智子、森山健一、島田和幸、岩本晃代、星野真澄
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ジタイ社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教師のためのコーチング2016

    • Author(s)
      八尾坂 修、片山 紀子、原田 かおる
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 学校開発と人(ひと)2016

    • Author(s)
      八尾坂 修
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育における指導ラウンド―ハーバードのチャレンジ―2016

    • Author(s)
      八尾坂 修(リチャード・エルモア、リー・テイテル(他2名)著)
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi