• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on ECEC practice to evaluate "learning" in transitional stage between ECEC and elementary school

Research Project

Project/Area Number 15K04308
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of Yamanashi (2018)
Oita University (2015-2017)

Principal Investigator

OHNO Ayumi  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (60610912)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 七木田 敦  広島大学, 教育学研究科, 教授 (60252821)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords幼児期の学び / 保幼小接続 / 学びの評価 / スウェーデン / 保育評価 / 生涯学習型保育
Outline of Final Research Achievements

This study was performed to examine the practice of evaluation of learning in the transitional stage between ECEC and elementary school as a case of Sweden. In this study, we discussed about the trends in recent reforms of the school system in Sweden. Also, we did the field survey to find out the actual situation of educational practice about the evaluation of learning in the transitional stage between ECEC and elementary school.
Our data suggested that pedagogic documentation is used to qualitatively assess of early childhood learning in Sweden. Based on these facts, we conclude that: In Sweden, ECEC practice is based on the concept of lifelong learning, not to prepare for primary school education, nor to place emphasis on early childhood life. Therefore, Swedish educational practices are characterized as emphasizing the development of humanity , attribute and ability to live in a democratic society.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国際的な保育改革の動向においては、社会的な人材への先行投資としての幼児教育という視点が強調され、OECDの政策提言も、従来のホリスティックな子ども観による保育実践を支持する傾向から、就学前の段階から知的な学びを支える実践が重視される方向へと、政策のねらいを大きく転換しつつある。
こうした中、本研究では、文献調査と現地調査からスウェーデンの保育政策と保育実践を事例として、就学前からの知的な学びを保障しつつ、子どもの学びの成果を習熟度ではなく、学びにかかわる経験とそのプロセスから捉え評価することで、移行期における学びを支えるという、新しい保育評価とその実践を明らかにしたことに意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] スウェーデン2019

    • Author(s)
      大野歩
    • Journal Title

      諸外国における保育の質の捉え方・示し方に関する研究会 報告書

      Volume: なし Pages: 88-113

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] スウェーデンの就学前教育における科学的リテラシー能力の育成に関する研究 ―2011年教育改革後における保育実践の検討から―2017

    • Author(s)
      大野 歩
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 38 Pages: 47-62

    • NAID

      120005998900

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] スウェーデンの保育改革にみる就学前教育の動向ー保育制度と「福祉国家」としてのヴィジョンとの関係から2015

    • Author(s)
      大野 歩
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 53 Pages: 110-125

    • NAID

      110010015747

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] スウェーデンにみる生涯学習型保育について ―2018年のナショナルカリキュラム改訂に向けて―2018

    • Author(s)
      大野歩・七木田敦
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] スウェーデンにみる生涯学習型保育について―2018年のナショナルカリキュラム改訂に向けて―2018

    • Author(s)
      大野歩・七木田敦
    • Organizer
      保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンにおける幼児期の自然科学プログラムの導入について2016

    • Author(s)
      大野 歩
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンにおける幼児期の自然科学プログラムの導入について2016

    • Author(s)
      大野 歩
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデン保育の動向から保育者養成の今後を考える2015

    • Author(s)
      大野 歩
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第54回研究大会
    • Place of Presentation
      ロイトン札幌(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi