• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research about key competences and the assuring and the efficiency of the education

Research Project

Project/Area Number 15K04315
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

SAKANO Shinji  玉川大学, 教育学部, 教授 (30235163)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsドイツの教育政策 / 学校評価 / 教師教育 / 就学前教育 / 教育内容 / 教育の質保証 / コンピテンシー / 教育政策 / ドイツの教育 / ドイツ語圏の教育政策 / 教育課程 / 学習の個別化 / 教育方法 / 学校外部評価 / 教員の資質能力 / キーコンピテンシー / 学校改善 / 学校の自主性
Outline of Final Research Achievements

I tried to analyse and to build a model of accountability systems for education in Japan and some countries. After PISA researchs by OECD, requirements for school system are increasing in each country. In Japan and in Germany, in which public sectors are having widespreaded responsibilities, and in England or in the USA, public sectors are having not wide responsilities.
For the effectiveness, states should guarantee minimum standards and agencies or schools should be garanteed to choose how to make sure the standards. German schools have wide responsibilities and school conferences are due to dicide the methods and important purposes. On the contrary Japanese school administraions make a lot of dicisions and Japanese schools have few dicision making but many responsibilities. One of the causes is a teachers replacement. A teachers replacement is a good system to keep the minimam standards in each school, but it isn’t adequate for school responsibilities.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 国家の教育権限に関する動態―ドイツ基本法改正における連邦と諸州間の関連を中心に―2018

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Journal Title

      教育政策における学校教育の目的・目標と教育経営研究

      Volume: - Pages: 1-18

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツの行政組織と教育行政2018

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Journal Title

      教育政策における学校教育の目的・目標と教育経営研究

      Volume: - Pages: 19-40

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校教育の目的・目標に関する法規定―日本とドイツの比較の視点から―2018

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Journal Title

      教育政策における学校教育の目的・目標と教育経営研究

      Volume: - Pages: 41-64

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園教諭・保育士養成の実態と課題―ドイツにおける養成レベルに焦点をあてて―2018

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Journal Title

      教育政策における学校教育の目的・目標と教育経営研究

      Volume: - Pages: 65-86

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツ語圏の教育経営学研究の動向2018

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Journal Title

      教育政策における学校教育の目的・目標と教育経営研究

      Volume: - Pages: 87-107

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 諸外国の教員養成における教員の資質・能力スタンダード―ドイツ―2018

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Journal Title

      『諸外国の教員養成における教員の資質・能力スタンダード』(国立教育政策研究所)

      Volume: - Pages: 13-21

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツの幼稚園教諭・保育士養成政策に関する研究―養成の高度化・専門化に着目して―2017

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Journal Title

      玉川大学教育学部紀要『論叢』

      Volume: 16 Pages: 19-47

    • NAID

      120006868252

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツにおける就学前教育の現状と課題2017

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Journal Title

      教育

      Volume: 無 Pages: 19-47

    • NAID

      40021246251

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校間接続と選抜に関する一考察―ドイツの基礎学校と中等教育段階の事例を中心に―2016

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Journal Title

      玉川大学教育学部論叢

      Volume: 14 Pages: 35-59

    • NAID

      40020850843

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ドイツ語圏の教育経営研究動向に関する一考察2017

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Organizer
      日本教育経営学会第57回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Entwicklung der japanischen Educational Governance2017

    • Author(s)
      SAKANO, Shinji
    • Organizer
      World Education Leadership Symposium
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校間接続と選抜に関する一考察―ドイツの基礎学校と中等教育段階の事例を中心に―2015

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学校第三者評価の検証―ドイツの事例から―2015

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 世界の学校と教職員の働き方―米・英・仏・独・中・韓との比較から考える日本の教職員の働き方改革―2018

    • Author(s)
      藤原文雄、新井聡、植田みどり、上原秀一、大津尚志、岸本睦久、京免徹雄、坂野慎二、佐藤仁、菅尾英代、高谷亜由子、辻野けんま、西山久子、日暮トモ子、藤井穂高、藤平敦、古阪肇、松本麻人
    • Total Pages
      295
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761923822
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 諸外国における教員の資質・能力スタンダード2017

    • Author(s)
      国立教育政策研究所
    • Total Pages
      153
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 統一ドイツ教育の多様性と質保証-日本への示唆2017

    • Author(s)
      坂野慎二
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育行政学研究と教育行政改革の軌跡と展望2016

    • Author(s)
      辻村貴洋、石井拓児、末松裕基、加藤崇英、武井敦史/島田桂吾、柳林信彦、川上泰彦/中島秀明、照屋翔大、福本みちよ、雲尾周、榊原禎宏、滝沢潤、渡部昭男、日髙和美、伊藤良高、玉井康之、木岡一明、夏藝、坂野慎二、植田啓嗣、高橋望、林寛平、藤岡恭子、長嶺宏作、髙妻紳二郎/佐藤仁
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi