• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Basic Reseach for the Development of Curriculum Perspectives in the Facultyies of Education, Allowing for Diversified Workers Engaged in Education

Research Project

Project/Area Number 15K04316
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

URANO Toyokazu  帝京大学, 教育学部, 教授 (70002467)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福島 健介  帝京大学, 教育学部, 教授 (00582909)
佐藤 高樹  帝京大学, 文学部, 講師 (20549711)
木谷 厳  帝京大学, 教育学部, 准教授 (30639571)
山村 豊  帝京大学, 教育学部, 准教授 (40383153)
大多和 直樹  帝京大学, 文学部, 准教授 (60302600)
居郷 至伸  帝京大学, 文学部, 准教授 (70586396)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords教育学部論 / 教育学教育のレリバンス / 教育学マインド / 多職種協働 / 教育学部改革 / 教員養成教育 / 教育学 / 学校地域協働 / キャリア教育 / 大学教育
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to elicit new perspectives on curriculum reforms in the Faculties of Education of universities in Japan, bearing in mind contemporary social circumstances which allows for diversified educational workers and inter-professional work.
Through the three-year project, the project members investigated how curriculum reforms of teacher training courses underwent in fives universities in Japan; conducted a survey of alumni of the faculties of Education in order to examine the educational relevance of the Faculty of Education; and also surveyed members of the Japanese Society for the Study on Teacher Education (JSSTE), the result of which was read as a paper in the 2017 JSSTE conference. The achievement of this study was published as the Final Research Report.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (9 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 高度専門職業人養成の教師教育における大学教員の資質要件に関する研究2018

    • Author(s)
      冨田福代・浦野東洋一・杉本真理子
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要 総合教育科学

      Volume: 66 Pages: 135-154

    • NAID

      120006416708

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高度専門職業人養成の教師教育担当者の資質要件研究ノート2018

    • Author(s)
      浦野東洋一・冨田福代・杉本真理子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 6 Pages: 65-95

    • NAID

      40021572473

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英詩研究における形式的読解と詩作を通じた英語教育―教職課程認定新コアカリキュラムを踏まえて―2018

    • Author(s)
      木谷厳
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 6 Pages: 15-24

    • NAID

      40021572363

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成機関における教員養成教育認定評価の活用2017

    • Author(s)
      福島健介
    • Journal Title

      日本型教員養成教育アクレディテーション・システムの研究開発報告書

      Volume: - Pages: 30-37

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] フランチャイズを支える労働―ある店長のキャリア形成に注目して―2017

    • Author(s)
      居郷至伸
    • Journal Title

      日本労働研究雑誌

      Volume: 678 Pages: 52-62

    • NAID

      40021047741

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 橋本美保・田中智志編著『大正新教育の思想』2016

    • Author(s)
      佐藤高樹
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 83-3 Pages: 326-328

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学改革に学生調査をどう生かすか : もう一つの「学生調査とIR」2016

    • Author(s)
      大多和直樹
    • Journal Title

      日本高等教育学会

      Volume: 19 Pages: 87-106

    • NAID

      130007649303

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習課題としての学びの<殻>―2014年度大学実態調査、授業ペーパーの分析から2016

    • Author(s)
      大多和直樹・居郷至伸
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 第4巻 Pages: 9-26

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高大接続改革の特質と論点(小特集 大学・高等学校教育改革のこれから~高大接続改革実行プランをふまえて~)2015

    • Author(s)
      大多和直樹
    • Journal Title

      大学時報

      Volume: 第362号 Pages: 72-75

    • NAID

      40020489003

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 18歳選挙権と主権者教育2015

    • Author(s)
      浦野東洋一
    • Journal Title

      京都教育センター・発行 季刊『ひろば 京都の教育』

      Volume: 184 Pages: 23-27

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 平成26年度帝京大学教育学部初等教育学科 初等教育コース新入生合宿研修の報告と分析2015

    • Author(s)
      若林彰・山村豊・赤石保・中島繁雄・成家篤史
    • Journal Title

      帝京大学教職センター年俸

      Volume: 2号 Pages: 13-26

    • NAID

      120006398411

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] (ワークショップ)「詩の修論・博論をどう書くか」2017

    • Author(s)
      木谷厳
    • Organizer
      英詩研究会第10回
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2017-02-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「学校及び教育学部改革に関する有識者調査」の結果について―データの報告と考察―2017

    • Author(s)
      浦野東洋一、福島健介、佐藤高樹
    • Organizer
      日本教師教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における初年次合宿研修に参加した新入生の研修効果について― 2016年度帝京大学教育学部初等教育学科初等教育コースの場合 ―2017

    • Author(s)
      星田由哉、藤井真紀、山村豊
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における初年次合宿研修に従事した上級生の態度構造について― 2015年度帝京大学教育学部初等教育学科初等教育コースの場合 ―2017

    • Author(s)
      藤井真紀、星田由哉、山村豊
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 更生保護活動における就労支援の意義と課題―支援者への聞き取りを踏まえた一考察―2016

    • Author(s)
      居郷至伸
    • Organizer
      日本更生保護学会第5回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-12-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 現職研修をめぐる教育団体の史的再編と『教師の専門性』の位相―大正~昭和戦前期における東京府下教育会・教育研究会の動向に着目して―2016

    • Author(s)
      佐藤高樹
    • Organizer
      日本教師教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      帝京大学八王子キャンパス(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 授業動線記録・分析システムを用いた授業分析の実施と提案―授業改善のためのリフレクションツール―2016

    • Author(s)
      福島健介・谷川真一・佐藤長康・花岡拓也
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会 PCカンファレンス2016
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス(大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2016-08-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院における『理論と実践』に関する研究 教員調査結果の概要2015

    • Author(s)
      浦野東洋一
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育における学びの貧困化-現状と可能性を探るケーススタディ-2015

    • Author(s)
      大多和直樹・居郷至伸
    • Organizer
      日本教育社会学会第67回大会
    • Place of Presentation
      駒澤大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育従事者の多様化に対応する教育学部カリキュラム構築に関する基礎的研究 研究成果報告書2018

    • Author(s)
      浦野東洋一(研究代表者)・福島健介・大多和直樹・山村豊・居郷至伸・木谷厳・佐藤高樹
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      (非売品)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 心理学【カレッジ版】2017

    • Author(s)
      山村豊・高橋一公
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      医学書院
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教師を目指す学生のための教育情報リテラシー15日間(パートⅡ)2016

    • Author(s)
      教育情報テキスト研究チーム(福島健介)
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      現代図書
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] つながりをリノベーションする時代―〈買わない〉〈恋愛しない〉〈働けない〉若者たちの社会学2016

    • Author(s)
      田所承己・菅野博史編 (居郷至伸)
    • Total Pages
      331
    • Publisher
      弘文堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi