• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teaching Materials Using the Formative Arts for Fostering Communication Skills in Child Carer Training

Research Project

Project/Area Number 15K04324
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

YANO Makoto  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (00369472)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田爪 宏二  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (20310865)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords木育による造形教材 / コミュニケーション / 保育者養成 / 実践教材 / 造形ワークショップ / 地域連携 / 造形教材 / 木育 / クロス・トレーニング
Outline of Final Research Achievements

Concerning the fostering of communication skills required for “the specialty of nursery teachers” in practical child carer training, this study group proposed development of teaching materials using the formative arts to enhance communication skills, and held fifty-five workshops mainly through cooperation between universities offering a nursery teachers’ training course, nursery schools, and local communities. As a result, it is suggested that mokuiku’s relaxation feature has a potential to enhance communication skills of child carers and children, and we have compiled a collection of reports on the workshops. It also helped improve the skills required for effective communication between child carers, children, and adults, and communication among those students who planned and prepared for the workshops.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における研究結果は,これからの保育者養成校で学ぶ学生や現職者の再教育(リカレント)への教育的資源として活用されることや,今後の新たな造形教材への応用としての可能性が考えられ,幼児と保育者,地域住民,行政といった子育て支援に対する活動との関連としての研究に広がりうると考える。結果,造形への理解を通してどのように子どもとその取り巻く環境に働きかければいいのかという,教育・保育現場からの要求に答えられる研究として意義がある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (4 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (10 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 保育者養成におけるコミュニケーション能力を育成するための造形教材の開発Ⅲ-学生の“木育”によるグループ制作を通して-2019

    • Author(s)
      矢野真・田爪宏二
    • Journal Title

      京都女子大学 発達教育学部紀要

      Volume: 15 Pages: 131-138

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育者養成におけるコミュニケーション能力を育成するための造形教材の開発Ⅱ-学生の“木育”による実践活動を通して-2018

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」

      Volume: 第14号(1) Pages: 135-141

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者養成におけるコミュニケーション能力を育成するための造形教材の開発Ⅰ - 現職保育者の“木育”による実践活動を通して -2017

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」

      Volume: 第13号 Pages: 63-71

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 保育者養成におけるコミュニケーションをテーマとした造形活動 - 造形活動による幼児と高齢者間の世代間交流に対する支援事例から -2016

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二、吉津晶子
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」

      Volume: 第12号 Pages: 155-162

    • NAID

      120005825073

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 保育者養成における木育を取り上げた造形教材の実践2018

    • Author(s)
      矢野真・田爪宏二
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 滋賀県における木育と教材開発に関する一考察2018

    • Author(s)
      手良村昭子・矢野真
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域と学生を結ぶ木育をテーマとした造形プロジェクトⅡ2018

    • Author(s)
      矢野真・田爪宏二
    • Organizer
      日本世代間交流学会第9回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるコミュニケーション能力を育成するための造形教材の開発 -ワクワク工作キャラバンを通した学生の学びから-2017

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地域と学生を結ぶ木育をテーマとした造形プロジェクト2017

    • Author(s)
      矢野真
    • Organizer
      日本世代間交流学会第8回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるコミュニケーション能力を高める木育Ⅱ ―学生への質問紙調査から―2016

    • Author(s)
      矢野真
    • Organizer
      第55回大学美術教育学会 北海道大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2016-09-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるコミュニケーション能力を高める木育 -保育者への質問紙調査から-2016

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成における交流をテーマとした造形活動Ⅱ2015

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二、吉津晶子
    • Organizer
      日本世代間交流学会第6回全国大会
    • Place of Presentation
      追手門学院 大阪城スクエア
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における感覚やコミュニケーション力を育む木育2015

    • Author(s)
      矢野真
    • Organizer
      第22回美術解剖学会大会
    • Place of Presentation
      東京藝術大学
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるコミュニケーション能力を高める造形教材研究2015

    • Author(s)
      矢野真
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 『絵本から広がる表現教育のアイデア-子供の感性を豊かに育むために-』2018

    • Author(s)
      山野てるひ,岡林典子,水戸部修治
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863591813
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『幼児造形の基礎 乳幼児の造形表現と造形教材』2018

    • Author(s)
      樋口一成
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473110
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 多世代交流のヒント2017

    • Author(s)
      吉津晶子、溝邊和成、矢野真、田爪宏二
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      学研
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 幼稚園保育所 実例でわかる実習の日誌&指導案作成マニュアル2016

    • Author(s)
      矢野真、上月智晴、松崎行代
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      成美堂出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] DVDでわかる!乳幼児の造形2016

    • Author(s)
      保育の造形研究会:浅野卓司、栗山誠、竹井史、丁子かおる、平野真紀、矢野真、山野てるひ
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      サクラクレパス出版部
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 図画工作・基礎造形-美術教育の内容2016

    • Author(s)
      編著:辻泰秀
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      建帛社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 『ワクワク工作・木育キャラバン造形ワークショップ活動報告集』

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi