• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Significance of Women's Universities and Colleges and their Strategies to survive : Cross-national Comparison among Japan, U.S.A. amd Korea

Research Project

Project/Area Number 15K04327
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMukogawa Women's University

Principal Investigator

Ando Yoshinori  武庫川女子大学, 教育学部, 教授 (10241217)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords女子大学 / サバイバル / 存立意義 / 国際比較 / トランスジェンダー / サバイバルストラテジー / 女子大学の存立意義 / 起業家教育 / リーダーシップ教育 / 女子教育 / 学生サポート / Smith College / アメリカの女子大学 / カソリック系大学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this comparative study among three countries (U.S.A., South Korea, and Japan) is to clarify the significance of women's colleges and their survival strategies through on-site surveys and data collections. Through interviews with faculty, administrative staff and students at three women's colleges, the significance of women's colleges to promote the women's leadership and the strategies to foster female students' abilities for the knowledge-based society were told. Smith College and Ewha Womans University introduced the engineering major into curricula, and endeavored to promote entrepreneurship and leadership programs for female students actively in collaboration with its faculty, graduates, and other resources.
Materials and data on women's colleges were collected at Congress Libraries and each college library. The history and trends of women's colleges after WWⅡin each country were organized.
The most of these study results were published as 'research report.'

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、女子大学の中でも積極的な取り組み、成果を挙げているアメリカのスミス大学と韓国の梨花女子大学校において、今後の社会変化を見据えた女子大学としての戦略、取り組みを提示した。今後、女性が社会に継続して社会に関わり貢献し続けるためには、新たな課題を見つけ、その解決にむけて取り組むため、他者と協力し合いながら、組織をつくりどう進めていくのかを、様々な実践を経験しながら身につけている、起業家プログラムやリーダーシッププログラムが積み重ねて実行され、発展している。女性の社会進出を見据えたこれらのプログラムは、日本の女子大学においても今後導入が進むことが予想され、そのモデルとなるものである。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 10 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] スミス・カレッジにおける起業家教育・金融教育の取り組み:ヒーブロウ氏へのインタビューから2020

    • Author(s)
      ヒーブロウ,R. ・西尾亜希子・安東由則 (安東由則監訳)
    • Journal Title

      『研究レポート』(武庫川女子大学教育研究所)

      Volume: 50 Pages: 1-27

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 梨花女子大学の戦略、強みと課題:事前アンケートとChun教授へのインタビューから2020

    • Author(s)
      チャン,J.・安東由則 (鳩山京美通訳・安東由則監訳)
    • Journal Title

      研究レポート(武庫川女子大学教育研究所)

      Volume: 50 Pages: 29-55

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国における女子大学の変遷と現状2020

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      研究レポート(武庫川女子大学教育研究所)

      Volume: 50 Pages: 57-83

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2017年度 スミス・カレッジ調査の目的・調査経緯とインタビューの解説 ― トランスジェンダー学生の受け入れを中心に ―2019

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      研究レポート(武庫川女子大学教育研究所)

      Volume: 49 Pages: 1-22

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スミス・カレッジにおけるトランスジェンダー学生の受け入れ議論 ―スミス副学長とシェイバー氏へのインタビューから ―2019

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      研究レポート(武庫川女子大学教育研究所)

      Volume: 49 Pages: 23-39

    • NAID

      120006788535

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スミス・カレッジにおける学生支援の取り組み ― オートニッキー氏とショー氏へのインタビューから ―2019

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      研究レポート(武庫川女子大学教育研究所)

      Volume: 49 Pages: 41-62

    • NAID

      120006788536

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スミス・カレッジにおけるオードリー・スミス氏と高橋温子先生へのインタビュー:調査目的と手続き2018

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      研究レポート(武庫川女子大学教育研究所)

      Volume: 48 Pages: 1-6

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オードリー・スミス入学関連副学長(スミス・カレッジ)へのインタビュー :女子大学に関する聞き取り調査2018

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      研究レポート(武庫川女子大学教育研究所)

      Volume: 48 Pages: 7-23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スミス・カレッジについての高橋温子先生へのインタビュー :伝統、大学の風土、日本との比較2018

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      研究レポート(武庫川女子大学教育研究所)

      Volume: 48 Pages: 24-54

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本における女子大学70年の変遷:組織の変化を中心に2017

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      研究レポート

      Volume: 47 Pages: 1-30

    • NAID

      120006532417

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アメリカにおける女子大学の動向(1)2016

    • Author(s)
      安東由則
    • Journal Title

      研究レポート(武庫川女子大学教育研究所)

      Volume: 46 Pages: 83-102

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Remarks] 武庫川女子大学教育研究所 『研究レポート』

    • URL

      https://www.mukogawa-u.ac.jp/~kyoken/report.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi