• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Relationship between Teacher Preparation and Teacher Recruitment in USA

Research Project

Project/Area Number 15K04329
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

Sato Hitoshi  福岡大学, 人文学部, 准教授 (30432701)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教員養成 / 教員採用 / アメリカ
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the relationship between teacher preparation and teacher recruitment in USA. In the process of study, the cases both urban area and rural area were selected and the characters of the cases were investigated. In Bellingham school district as a case of rural area, teacher recruitment were little influenced by teacher preparation since the number of teachers were enough. In Newark school district as a case of urban area, the situation was different since the shortage of teachers was one of the biggest problems to keep the quality of education. So the needs of teacher recruitment have influenced teacher preparation and teacher residency program was one of the examples. Teacher residency programs in rural areas included both teacher preparation and teacher recruitment system so the contents of teacher preparation was really connected with school district needs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、教員養成と教員採用の関係のあり方を探ったが、アメリカの場合は多様な関係モデルが存在することが明らかになった。その背景には、求められる教員が地域によって異なり、それぞれの地域に応じた教員を確保するためには、両制度の関係も多様である必要性が存在していた。特にアメリカの教員採用に関する研究が希薄であったことに鑑みれば、本研究の成果の学術的意義は高い。また、日本では、教員養成と教員採用は大きく乖離している状況にある中で、そのバランスをどう考えるかが議論されている。本研究の成果より、一律的な関係のあり方ではなく、多様な関係モデルの可能性を指摘することができ、政策的な意義も大きい。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] アメリカにおける教員養成と採用の関係性ー教員採用の実態と教員レジデンシープログラムの観点から―2019

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      福岡大学人文論叢

      Volume: 50/4 Pages: 961-978

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育借用から考える「場」としての規範的比較教育政策論の可能性2018

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 58 Pages: 13-30

    • NAID

      130007902812

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成の質保証政策の意味ー諸外国の動向を踏まえてー2018

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 25 Pages: 37-53

    • NAID

      130008103019

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ESSAからみる米国教師教育制度の方向性ータイトルⅡの内容分析を通してー2018

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 25 Pages: 209-211

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカ2018

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      国立教育政策研究所『諸外国の教員養成における教員の資質・能力スタンダード』

      Volume: - Pages: 41-49

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカ合衆国の学校の役割と教職員2017

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      藤原文雄編著『世界の学校と教職員の働き方 』

      Volume: - Pages: 20-28

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカにおける教員養成教育の成果をめぐる諸相―付加価値評価と教員パフォーマンス評価に着目して―2017

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      福岡大学人文論叢

      Volume: 48(4) Pages: 1069-1087

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アメリカ合衆国2017

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      諸外国における教員の資質・能力スタンダード

      Volume: - Pages: 47-59

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 諸外国における教育行政改革動向2016

    • Author(s)
      高妻紳二郎・佐藤仁
    • Journal Title

      教育行政学研究と教育行政改革の軌跡と展望

      Volume: - Pages: 1930199-1930199

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカの教員数配分・決定制度の概況2015

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 22 Pages: 198-201

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 集団的自己規制としてのアメリカの教員養成評価システム―社会的公正に向けた教員養成を支える機能―2018

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回大会課題研究Ⅱ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカにおける教員養成と採用の関係性―制度的構造の特質―2018

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成機関に対する評価システムをどう構築できるか:米国アクレディテーションの経験から2018

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      名古屋大学高等教育研究センター第93回客員教授セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ESSAからみる米国教師教育制度の方向性ータイトルⅡの内容分析を通してー2017

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      日本教育制度学会第25回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 米国教員養成における付加価値評価の浸透とその対抗軸の限界2016

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 世界の教育改革の潮流-日本はそれをどう受け入れているのか?-2015

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      糟屋地区小中学校事務職員研究会夏季研修会
    • Place of Presentation
      糟屋自治会館
    • Year and Date
      2015-08-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 学校インターンシップの科学―大学の学びと現場の実践をつなぐ教育―2016

    • Author(s)
      田島充士、中村直人、溝上慎一、森下覚編著
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 現代社会の人間形成2016

    • Author(s)
      金龍哲編著
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi