• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

University Extension and American Higher Education in 1930s

Research Project

Project/Area Number 15K04335
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNanzan University (2018)
Nanzan Junior College (2015-2017)

Principal Investigator

Atsuko Goshima  南山大学, 教職センター, 教授 (50442223)

Research Collaborator TOMURA Osamu  
MIYAZATO Shota  
HARA Yoshihiro  
CHO Shinichi  
YAMAMOTO Naoshi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsアメリカ大学史 / アメリカ成人教育史 / 大学開放/大学拡張 / 戦間期 / 継続教育 / 現職教育 / アメリカ高等教育史 / 大学開放/大学拡張 / 大学開放 / 大学拡張
Outline of Final Research Achievements

This research is to explore the significance of university extension in American higher education in the 1930s. The university extension divisions provided flexible degree programs for working adults seeking better pay and higher social status. During the New Deal era, the divisions delivered correspondence courses to unemployed young men at the Civilian Conservation Corps Camps. Some critics expressed concerns about the quality of extension courses that anyone could take at any time. The leaders of the National University Extension Association (NUEA) worked to improve the quality of programs by defining the credit transfer guidelines and clarifying the differences from market-oriented for-profit schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

人生100年時代の働き方が問われる今日、大学には、社会人の学び直しの機会が求められている。アメリカでは、オンライン教育や社会人経験の単位認定などにより、誰でもいつで学べる学位プログラムが開発されている。しかし、学問的水準が曖昧である、教育の質が低いなどの批判もみられる。本研究の意義は、こうした批判が登場した1930年代に遡って、大学拡張部が歴史的にどのようにその解決を図ってきたかを実証的に解明するところにある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] ウィスコンシン大学マディソン校(米国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦間期アメリカにおける現職教員の教育機会 : 大学拡張事業の役割に注目して2019

    • Author(s)
      五島敦子
    • Journal Title

      南山大学 教職センター紀要

      Volume: 4 Issue: 4 Pages: 31-41

    • DOI

      10.15119/00002649

    • NAID

      120006600426

    • ISSN
      2433-4839
    • URL

      https://nanzan-u.repo.nii.ac.jp/records/2733

    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Recent reforms of continuing education units in American universities : a case study of UPCEA2016

    • Author(s)
      五島敦子
    • Journal Title

      アカデミア. 人文・自然科学編

      Volume: 第12号 Issue: 12 Pages: 77-89

    • DOI

      10.15119/00000847

    • NAID

      120005825171

    • ISSN
      21853282
    • URL

      https://nanzan-u.repo.nii.ac.jp/records/881

    • Year and Date
      2016-06-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] コミュニティ・エンゲージメントの評価―カーネギー大学分類の選択的分類を手掛かりに2016

    • Author(s)
      五島敦子
    • Journal Title

      UEJジャーナル(全日本大学開放推進機構)

      Volume: 第18号 Pages: 1-8

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Technology Transfer in the American Public Research University after the First World War2018

    • Author(s)
      Atsuko Goshima
    • Organizer
      The 58th Annal Meeting of the History of Education Society
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ウィスコンシン大学エクステンションの再編動向2018

    • Author(s)
      五島敦子
    • Organizer
      全日本大学開放推進機構第11回大学開放研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等教育機関における成人向け継続教育の国際比較2017

    • Author(s)
      夏目達也・澤野由紀子・沖 清豪・渡辺達雄・五島敦子・佐藤裕紀・南部広孝・廖 于晴
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会(東京大学、東京都文京区)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 1920-30年代アメリカの現職教員と大学拡張部2016

    • Author(s)
      五島敦子
    • Organizer
      日本教育学会第75大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおける大学教育の開放―UCEAからUPCEAへ2015

    • Author(s)
      五島敦子
    • Organizer
      日本社会教育学会第62回研究大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 大学事典2018

    • Author(s)
      児玉善仁ほか
    • Total Pages
      952
    • Publisher
      平凡社
    • ISBN
      9784582121025
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「第3章 知識基盤社会の大学開放」上杉孝實・香川正弘・河村能夫編著『大 学はコミュニティの知の拠点となれるか―少子化・人口減少時代の生涯学習』2016

    • Author(s)
      五島敦子
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi