• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the change of the residential space of the children and the reproduction of the social class

Research Project

Project/Area Number 15K04339
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Takahashi Hitoshi  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30561980)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords文化的再生産 / 家族の教育戦略 / 教育言説
Outline of Final Research Achievements

Since the 1990s, discourses that exaggerate "open dwellings" that do not create partitions in the living space in the discursive space over the architectural plans of dwellings have become dominant, and today, "open dwellings" goes from the discourse level to the material level. It has been distributed to the market as a living space with a new product value.
In this study, we examined the determinants of "open dwelling" preferences by parents. From the analysis of quantitative data, we clarified as follows. Parents who takes into consideration the study of the child and the acquisition of school knowledge, parents who want their children acquiring a high educational background, and parents who have plenty of the time to communicate with the children,parents who regard an ideal parent-child relationship as receptive type,and the wealthier parents in economic terms are the main supporter of "open dwellings".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義は、教育社会学領域のミドルクラスの教育戦略研究において、これまで十分に目を向けられて来なかった、「住むこと」・「居住空間」と家族の教育戦略との関連性について検討するという、新たな研究視角を提示した点にある。研究成果の社会的意義は、1990年代以降、日本社会における格差・不平等の顕在化が指摘されるなかで、「どのような住まいを選好・居住し、どのような子育て・教育を展開するのか」という家族の教育戦略に着目し、階級間の格差・不平等が、家庭教育の場において生成されるメカニズムの一端に迫ることで、格差・不平等を克服するためのアプローチについて考えるひとつの視角を提供した点にある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] ペアレントクラシー化と「子ども社会」の現在:保護者の子育て・教育意識調査から2017

    • Author(s)
      髙橋均
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 23 Pages: 23-39

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ペアレントクラシー化と「子ども社会」の現在―保護者の子育て・教育意識調査から―2017

    • Author(s)
      髙橋均
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 23号

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「開かれた住まい」言説と教育化・ジェンダー化される家族:育児言説の社会理論に依拠して2017

    • Author(s)
      髙橋均・天童睦子
    • Organizer
      日本家族社会学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 育児言説をバーンスティン理論で読み解く―育児雑誌記事にみる教育化とジェンダー化―2016

    • Author(s)
      高橋均・天童睦子
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県・名古屋市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 想像力を拓く教育社会学2019

    • Author(s)
      髙橋均
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036830
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 育児言説の社会学―家族・ジェンダー・再生産2016

    • Author(s)
      天童睦子・高橋均・加藤美帆
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 育児言説の社会学―家族・ジェンダー・再生産2016

    • Author(s)
      天童睦子・髙橋均・加藤美帆
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi