• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Citizenship Education in Australia and Japan in a Global Age

Research Project

Project/Area Number 15K04350
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

MISE Chikako  東京学芸大学, 国際教育センター, 准教授 (80282309)

Project Period (FY) 2015-10-21 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords市民性教育 / シティズンシップ教育 / オーストラリア / 日本人学校 / グローバルシティズンシップ教育 / 多文化教育
Outline of Final Research Achievements

This research project has explored the scope and the ways that the Australian National Curriculum provides for the development of local, national and global citizenship. The study found that the Civics and Citizenship curriculum is designed to foster students' commitment to Australia's democracy and civic life as local and global citizens. And also this curriculum will develop students' appreciation of Australia's diversity and diverse identity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的な意義は、オーストラリアのナショナルカリキュラムにおける市民性教育が多様性を基礎にしているという特徴を明らかにしたことである。社会の文化的・言語的・宗教的多様性や多様なアイデンティティの存在が前提となっており、その多様性を基礎とした社会に参加する市民の育成、すなわち、グローバル・多文化市民(グローバル・マルチカルチュラルシティズンシップ)の育成が目指されていることが特徴的である。こうしたグローバル・多文化市民の育成のための教育は、グローバル化時代の今後の日本の市民性教育のあり方を検討する上で、極めて参考になるものである。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results)

  • [Journal Article] オーストラリアにおけるシティズンシップ教育の展開―ナショナルカリキュラムを手がかりとして2016

    • Author(s)
      見世千賀子
    • Journal Title

      国際教育評論

      Volume: 13 Pages: 37-46

    • NAID

      120007125844

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant

URL: 

Published: 2015-10-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi