• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on globalization of university education and hidden career education

Research Project

Project/Area Number 15K04352
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

SHINTANI Yasuhiro  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (10345465)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 眞鍋 倫子  中央大学, 文学部, 教授 (00345323)
猪股 歳之  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (60436178)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育社会学 / ジョブ型 / メンバーシップ型 / キャリア教育 / 地位 / 行為 / 高専 / 満足度 / グローバル化 / 教員の職務 / 潜在的教育 / 教育のグローバル化 / 教育から職業への移行
Outline of Final Research Achievements

In Japan's university education, which has a strong affinity with membership-type education, even in professional education with a strong vocational orientation such as in the IT field, the position index was emphasized.The position index continued to be emphasized in the process of clarifying the action index by the recent job-type education reform.It was clarified that there is a strategy in which Japanese university education shows that it is globalized while firmly retaining the membership-type principle.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、旧来の日本的雇用モデルを超えてキャリア教育・職業志向の強い専門教育と外部社会との接続を、実証的に検討しようとした。その結果、日本的雇用モデルの強固な規範が、ジョブ型モデルにおいても残存していることを明らかにした。この研究は、教育から職業への移行分野の研究において現在着目されているジョブ型教育改革推進の限界を示すものである。批判的な検証によってこの分野の研究の発展に寄与するものである。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] IT分野のマトリクス改訂について2020

    • Author(s)
      新谷康浩他
    • Journal Title

      第三段階教育研究センター成果報告書

      Volume: 22 Pages: 46-49

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 専門学校教育とジェンダー2020

    • Author(s)
      眞鍋倫子
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 62 Pages: 83-110

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ケーススタディ IT分野における訓練パッケージ開発の方法論2018

    • Author(s)
      古賀稔邦、新谷康浩
    • Journal Title

      九州大学第三段階教育センター成果報告書

      Volume: 17 Pages: 43-57

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] IT分野におけるレベルディスクリプタについて2018

    • Author(s)
      新谷康浩、古賀稔邦、船山世界
    • Journal Title

      九州大学第三段階教育センター成果報告書

      Volume: 18 Pages: 69-81

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 高専卒女性の学びに見る短期高等教育への示唆―満足度に着目して―2018

    • Author(s)
      新谷康浩
    • Journal Title

      短期大学コンソーシアム九州紀要

      Volume: 8 Pages: 5-12

    • NAID

      40022063007

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員の職務の無限定性とジョブ型教育改革のねじれ2017

    • Author(s)
      新谷康浩、眞鍋倫子
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 8 Pages: 33-41

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 職業地位達成の問題構成―芸術系・人文系のキャリア教育に着目して2016

    • Author(s)
      新谷康浩
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 7 Pages: 33-42

    • NAID

      120005723246

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 大学のキャリア教育と雇用との関係―就業形態の推移に着目して―2018

    • Author(s)
      新谷康浩、眞鍋倫子、猪股歳之
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi